Och nu blir det reklamfilm

Det har kommit en ny del i "Harry Potter"-spinoff-serien "Fantastiska vidunder" och marknadsföringsmaskineriet är i full gång. Föga kunde jag tro att självaste BBC, det brittiska public service-organet, skulle ställa sig till förfogande och bidra till marknadsföringen med en sorts naturvetenskapsdokumentär löst kopplad till filmserien. Men här är den, distribuerad av HBO, 58 minuter halvreklam med den vanligtvis trovärdiga Stephen Fry som ciceron.

Bortser man från den uppenbara reklamgrunden i filmen är det ändå en ganska intressant och roande film vars syfte är att undersöka om det finns någon sorts förklaring till de mytologiska vidunder från historien (och, för all del, J.K. Rowlings penna). Varför har drakar och sjöjungfrur letat sig in i flera olika kulturer parallellt? Finns det förklaringar till enhörningen, Kraken, Loch Ness-monstret och flygande vidunder?

Stephen Fry är ju en tämligen karismatisk herre som skulle kunna berätta om vad som helst - gem, finska barnböcker eller tygmönster - och det skulle alltid vara intressant att lyssna på. I det här fallet behöver man inte anstränga sig speciellt mycket för att tycka att det är intressant att följa med Fry till djurparker och museum runt om i världen för att hitta detaljer i vårt befintliga djurliv som blir logiska förklaringar till hur dessa mytologiska bestar kan ha kommit till. Är draken i själva verket en kombination av tre olika djur som skrämde människan för många år sedan eller är det alla dinosauriefossiler som hittats som fantasin format om till vidundernas vidunder?

Det är med andra ord inte helt bortslösat att se den här korta dokumentären, men jag hade gärna sett att filmen kunde ha få varit lite mindre reklamig.

1. Jag måste säga att jag tycker att man hinner med väldigt mycket på 58 minuter, speciellt som de första fem minuterna av dokumentären är en utdragen "hej och välkommen"-drapa om vad som är poängen med filmen.

2. Reklam eller inte, man kan inte bortse från att J.K. Rowling hittat på en hel del intressanta varelser, inte minst i "Fantastiska vidunder"-filmerna. Rowling är även med i dokumentären.

3. Stephen Fry är ju inte bara en programledare, han är även skådespelare, författare och inte minst ljudboksinläsare. Han har läst in de sju "Harry Potter"-böckerna så han har koll på några av Rowlings bestar i alla fall.

ANDERS JAKOBSON (2022-04-27)