Ikonisk mus genom alla år

Ett citat som upprepas gång på gång i "Musse: Historien om en mus" är "Allting började med en mus". Efter denna 90-minuters dokumentär är det tydligt att så är fallet. Walt Disneys, och företaget som bär hans namn, karriär startade inte med Musse Pigg men den animerade musen var sannerligen karaktären som fick bollen i rullning. Utan Musse, ingen Kalle Anka, inga långfilmer, inget Disneyland eller Disney World och förstås ingen Disney+ som kan distribuera dokumentären.

Vad vet man egentligen om Musse Pigg? En hel del, men inte allt. Ursprungshistorien kunde jag sedan tidigare. Walt Disney hade haft lite framgång med karaktären Oswald the Lucky Rabbit (Kalle Kanin på svenska) som han skapat, men när han förlorade rättigheterna till den skapade han och animatören Ub Iwerks den utseendemässigt snarlika Musse Pigg som blev en braksuccé.

Dokumentären har lite olika parallella spår. Dels avhandlar den Musse Pigg som fenomen, hur den enkla formen med tre cirklar blev en ikonisk figur som på något vis speglade ett USA under utveckling - genom depression, krig, förortsidyller och så vidare. Dels skildrar den karaktärens utveckling rent visuellt från 1928 och framåt. Det gör det genom att veterananimatören Eric Goldberg guidar oss genom olika inkarnationer och visar hur designen förfinats och förändrats från en animatör till en annan.

Detta gör han inte bara spontant utan genom hela dokumentären jobbar han och andra animatörer med att kopiera tidigare animatörers tolkningar av Musse Pigg till en ny kortfilm som tar Musse genom situationer från tidigare filmer. En kul idé på pappret men den färdiga minutlånga filmen blir lite "jaha" efter all uppbyggnad. Inte dåligt gjort på något vis men lite antiklimax känner jag.

I sin helhet tycker jag ändå att det är en intressant dokumentär. Den får ihop sina olika trådar på ett smidigt vis och oavsett om man tycker att Musse Pigg är det bästa som hänt sedan skivat bröd eller inte är det spännande att följa karaktärens kulturella genomslag samtidigt som det bjuds på lite härligt animationsporr med välvässade pennor och tunna papper som vänds fram och tillbaka, fram och tillbaka.

Jag är lite förvånande om att dokumentären kommer nu. Om sex år fyller karaktären 100 år. Hade det inte varit mer lämpligt att släppa filmen då?

1. Efter några år började folk, framför allt föräldrar, klaga på Musse Piggs agerande. Han bar sig illa åt, slogs och var en allmänt dålig förebild. Disney gjorde honom då till en hedersknyffel och introducerade Kalle Anka som karaktären som kunde vara odräglig och Långben som den som kunde vara klantig. Det medföljde att Musse blev en platt men moraliskt korrekt bakgrundsfigur i sina egna filmer.

2. Dokumentären berör som hastigast några mindre smickrande stunder i Musse Piggs karriär där han var både rasistisk och sexistisk. Tyvärr är han inte den enda av sitt slag som har lite mörka fläckar på ytan.

3. Vid ett tillfälle visas det upp konst som inspirerats av eller som tolkat Musse Pigg. Jag kan inte säga om någon av Lasse Åbergs bilder är med där, men det skulle kunna vara så. Det verkar hur som helst som om många konstnärer världen runt haft ungefär samma idé.

ANDERS JAKOBSON (2022-12-01)