Småputtrig delfinfilm för familjen

Uppföljare på filmer baserade på verkliga händelser är ingen vidare god idé. Det tyckte även regissören Charles Martin Smith som inte hade tänkt att göra någon mer film om det lilla rehabiliteringscentret Clearwater Marine Aquarium i Florida. Men så dök det upp ännu en gripande berättelse från centret och det gick tydligen skådespelarna från den första filmen igång på.

Delfinen Winter lever livet sedan hon fick en konstgjord stjärtfena i den första filmen. Men så dör plötsligt hennes surrogatmamma vilket gör att Winter tappar livsgnistan. I samma veva släpps centrets tredje delfin ut i det vilda och då lagen föreskriver att delfiner måste ha sällskap riskerar centret att förlora Winter. Ungefär så ser upplägget ut och liksom den första filmen följer det alltså i stora drag verkliga händelser.

Tyngden får Morgan Freeman, Ashley Judd och Kris Kristofferson stå för – om än i ytterst små roller. De skänker viss stjärnglans åt filmen som annars endast är adekvat rollbesatt. Undantaget är Cozi Zuehlsdorff som ger ett piggt intryck i den ena huvudrollen. Men överlag är det tillräckligt välspelat för den här typen av film och detsamma får sägas om regi och foto.

För en vuxen som mig själv är filmen rätt odramatiskt även om Charles Martin Smith gör sitt bästa för att påföra en dramatisk känsla på tittaren. Musiken ökar i tempo och blandas med snabba närbilder när det är meningen att det ska bli spännande men det fungerar inte på mig fullt ut. Det är förvisso inte meningen heller. Det här är en barn- och familjefilm som är sådär lagom i alla sina beståndsdelar. Skapliga skådespelare, med några riktigt starka kort i småroller, en småputtrig historia och adekvat regi. Det jag möjligtvis kan sakna är fler undervattensscener men när det mesta utspelar sig i en pool så är det väl lite mycket att hoppas på.

Det är ett rätt standardiserat paket man petat in på skivan. Några blandade kortfilmer låter regissör och skådisar komma till tals. En tar upp hur inspelningen under vatten gått till. Den känns lite märklig då jag inte tyckte det fanns så mycket spektakulära undervattensscener trots allt. Någorlunda intressant blir ändå dessa filmer när de även blandar in de verkliga personerna som arbetar på Clearwater Marine Aquarium.

Därefter följer ett par musikvideor men den ena är lite märklig. Det är huvudpersonen Cozi Zuehlsdorff som skrivit och framför en låt men i stället för att låta videon spelas i sin helhet klipper man in små korta intervjuer där hon får berätta om sången. Den är alltså mer att betrakta som dokumentärfilm än som renodlad musikvideo.

Som avrundning får du den obligatoriska filmen med tabbar och tavlor. Ett helt okej paket men som vanligt numera är det snuttifierat och därutöver inget att yvas över.

1. Delfiner ligger mig varmt om hjärtat sedan jag som skiträdd sexåring fick åka båt dragen av några delfiner.

2. I vissa länder använder man namnet Flipper för att beskriva att maträtter innehåller delfin. Det gäller att hålla koll på menyn och språket.

3. Det här är femte gången Morgan Freeman och Ashley Judd är med i samma film, och tredje gången Harry Connick Jr. och Kris Kristofferson spelar son respektive far. Vissa skådespelare gillar varandra.

THOMAS HELSING (2015-02-01)