Låt inte den blinde mannen se dig

Sam Raimi som vi känner bland annat som skaparen av "Evil Dead" är tillbaka med en ny thriller. Den här gången handlar det om tre ungdomar som för att kunna lämna den håla de bor i utför en rad välplanerade inbrott. Rocky, Alex och Money har nämligen en fördel. Alex pappa säljer hemlarm och han på så vis tillgång till husen där de installerats. Gruppen använder nu detta för att stänga av larmet och i lugn och ro länsa husen.

En dag får de tips om en blind man som bor i de ödsliga delarna av stan. Hans dotter dödades i en bilolycka och föraren som hade gott om pengar gick med på en uppgörelse som gjort att den blinde mannen nu är väldigt rik. Något som Rocky, Alex och Money tänker utnyttja. Vad de inte vet är att mannen är en före detta elitsoldat och inte alls en så lätt måltavla som de först trott. I stället för att komma undan med en massa pengar måste de nu kämpa för att inte bli av med sina liv…

Upplägget på filmen är bra men det blir lite trist och överdrivet när den blinde mannen näst intill fått superkrafter i stället för sin syn. Hörseln är naturligtvis utomordentlig men inte bara det, han kan slåss, han kan skjuta och han har en förmåga att "se" var det befinner sig. De har alltså inte det övertaget de trodde de skulle ha bara för att han inte kunde se. Och det är väl okej till en viss gräns, men här blir det lite för mycket.

Sen tycker jag att man slarvar bort slutet. Dels, och detta är en liten spoiler, flyttar Rocky till Kalifornien men sin minderåriga syster bara sådär. Visst tjejernas mamma är en pundare men ändå, man kan inte bara dra så där utan att myndigheterna lägger sig i. Dels så känns slutet lite för "lätt" och dels så tycker jag att det rent ut sagt blir för vidrigt (inte att förväxlas med för läskigt) på slutet när det uppdagas var den blinde mannen vill...

Så sammanfattningsvis tycker jag man fått till ett bra upplägg, en spännande om än lite överdriven kamp mellan de tre vännerna och den blinde mannen, men också tyvärr ett slut som inte alls faller mig på läppen.

Extramaterialet består av sex kortare dokumentärer om hur filmen gjordes. De avhandlar allt från musiken, skådespelarna, hur man spelade in och hur man byggde upp huset hela filmen utspelar sig i. Riktigt intressant. Vi får även kommentarspår och borttagna scener.

1. Stephen Lang som spelar den blinde mannen (han har inget namn i filmen) har riktigt obehagliga linser som gör att hans ögon ser döda ut.

2. Stephen Lang visar hur man kan göra en riktigt bra rolltolkning med bara tretton repliker.

3. Stephen Lang har faktiskt en fjortonde replik som man kan höra i trailern men som klipptes bort i själva filmen: "Now you're going to see what I see".