Är detta den riktiga uppföljaren?

40 år efter det att händelserna i originalfilmen utspelade sig kommer vi in i handlingen. Laurie Strode, barnvakten som Michael Myers terroriserade i första filmen har nu fått både barn och barnbarn (vilket känns lite mycket på 40 år, men vem orkar räkna?). Dock har hon ingen vidare kontakt med dem då de tycker hon är mer eller mindre galen. Hon har nämligen uppfostrat sin dotter att överleva är det viktigaste som finns och att Myers kan komma tillbaka när som helst. Detta har fått de andra att ta avstånd från henne.

Men så en dag händer naturligtvis det som hon hela tiden förutspått. Myers lyckas rymma från det fängelse han suttit inspärrad på i 40 år. Han får tillbaka sin mask som två reportrar som jobbar på en pod om just Myers lyckats gräva fram och med vilken de försöker provocera fram en reaktion från Myers när de besöker honom i fängelset, innan han flyr. Myers ger sig ut för att hitta Laurie och hon är i sin tur förberedd. Tror hon i alla fall men rädsla är en oberäknelig känsla. Kommer hon våga stå upp mot honom när/om de väl möts...?

Jag gillar filmen även om vissa saker är lite överdrivna och orealistiska men å andra sidan får man ta det i en film som denna. Det är inte saker som står högt upp på prioritetslistan när man gör en sådan här film. Men samtidigt så finns det viss logik som man måste hålla sig till även i filmer som denna. Logik som har att göra med mytologin kring just Myers och logik som har att göra med skräckfilmsgenren över lag. Jag tycker man lyckas för det mesta här även om det finns vissa missar. Bland annat i upplösningen av filmen.

En intressant sak med filmen är att man ignorerar de sju uppföljare som man gjort på originalfilmen. Även de där Jamie Lee Curtis är med och spelar just Laurie. Man ignorerar även den reboot som kom för några år sedan och dess uppföljare. Här är det bara originalfilmen som man ta hänsyn till. Nästan, man kan inte låta bli att ge film två en snyting och kommentera att man i den bestämde att Myers och Laurie skulle vara släkt.

Gillar man "Halloween"-filmerna kommer man bli nöjd med även denna. Sen finns det alltid saker som man kunnat göra bättre men å andra sidan, det är väl det remakes och uppföljare är till för…

Extramaterialet är riktigt intressant. Dock lite kort. Vi får se hur man spelade in vissa scener, vi får höra hur man återvände till Haddonfield från första filmen och vi får höra hur man skapade filmmusiken. Intressant är att John Carpenters son är med och tar sin fars arv vidare. Vi får även se hur de skapade masken, hur man utgick från originalfilmen för att göra denna film och vi får även se förlängda och borttagna scener.

Som sagt bra extramaterial men lite kort. Jag hade gärna hört mer om hur filmerna hängde ihop, hur man såg på alla andra filmer och om de passade in och även hur man gjorde specialeffekterna hade varit intressant.

1. Filmen hade premiär på bio 19 oktober, samma dag Myers är född.

2. John Carpenter påstår att detta är den sista filmen i "Halloween"-serien. Antar att ingen informerat honom om att man redan jobbar på ett manus till en ny film…

3. I ett tv-inslag beskrivs händelserna i originalfilmen som "the babysitter murders", vilket var tänkt som originaltitel på första filmen.