Film med Twilight Zone-vibbar

"Scary Stories to Tell in the Dark" handlar om tre kompisar som en Halloween besöker stadens hemsökta hus. Ryktet säger att dottern i familjen, Sarah, som bodde där tidigare hölls inlåst av sina föräldrar och bröder och efter sin död läste historier genom väggen för de barn som ville och vågade lyssna. När Stella, Ramón, Auggie och Chuck besöker huset hittar de hennes bok med historier. Stella som gillar skräck tar med sig boken och upptäcker till sin förskräckelse att boken skriver in nya historier av sig själv. Historier där vänner till henne har huvudrollen. Ingen av historierna slutar väl för huvudrollsinnehavarna dock… Det blir nu upp till gänget att hitta Sarah och övertyga henne att sluta skriva i boken innan det är försent.

Filmen känns lite så där Twiligtht Zone-aktig där det aldrig blir riktigt läskigt även om jag tror att det var det man var ute efter när man gjorde filmen. Men så blir det inte. Här blir det lite mysrys i stället. Och det är i sig inget fel. Jag tycker om filmen och den är helt okej underhållning även om den inte på långa vägar är ett mästerverk. Men den underhåller och det är ju meningen. Kanske kunde man kortat den lite från de 145 minuter den är nu.

Skådespelarinsatserna är godkända och det finns egentligen inget att klaga på förutom att den inte är så läskig som man kan tro av dess titel. Men det kan jag leva med.

Vi bjuds på ett gäng kortare bakom kulisserna-filmer som bara ytterst ytligt avhandlar inspelningen av filmen. Inget att ta ett glädjesprång över med andra ord.

1. Jag gillar fågelskrämman.