Smarta lösningar lyfter skräckkomedin

När jag ska skriva en recension gör jag alltid lite research hos olika källor för det brukar alltid finnas något kul att nämna. När det gäller "Snatchers" så får jag fram att den är baserad på en kortfilm som sedan blev en "microwebbserie" som hittills gått i tre säsonger, och jag tror att filmen är den första säsongen plus lite nytt. Jag skriver "tror" då jag inte får några konkreta svar på mina gissningar. Framför allt inte på denna utgåva där det inte nämns någonting om varken kortfilmen eller webbserien.

Att det är en webbserie i botten är tydligt då narrativet är snabbt och episodartat. Det ger ett bra driv och tempo till en genrefilm som vanligtvis brukar lida av brist på just driv och tempo. Det är en skräckkomedi av indieslag vi har att göra med och sådana brukar nästan uteslutande ha avgörande brister.

"Snatchers" är satt i high-schoolmiljö och vår huvudperson är Sara (Mary Nepi) som kämpar med sin identitet i övergången från barn till vuxen. Bara något år tidigare var hennes bästis nörden Hayley (Gabrielle Elyse), men hon har Sara nu vänt ryggen för att i stället umgås med de tuffa tjejerna där fest och killar är viktigare än skolarbetet. Sara har haft en pojkvän tidigare, Skyler (Austin Fryberger), som gjorde slut med henne när hon ville vänta med att ha sex. Nu kommer Sara på andra tankar och ligger med Skyler. Hon blir omedelbart med barn och jättegravid efter en dag, så gravid att hon föder inte mindre än två blodtörstiga alienmonster som röjer runt.

Givetvis finns det bara en person Sara kan vända sig till för hjälp: Hayley. Tillsammans försöker de stoppa monstren innan de förökar sig och tar över allt.

Upplägget är lite fjantigt och inledningsvis blir jag inte speciellt engagerad av historien, men sen börjar filmen att sakta falla på plats. Detta är mycket på grund av smarta lösningar från trion Stephen Cedars, Benji Kleiman och Scott Yacyshyn som gjort filmen. Det finns en del action och det finns en del splatter, men mycket av berättandet ligger i reaktioner till splattriga actionsekvenser vi inte får se. Ekonomiskt och smart. I samma anda har de inte lagt pengar på usla dataeffekter utan förlitat sig på praktiska lösningar för att få monstren att fungera. Till exempel har de kommit på att monstren, som är som en extrastor hummer ungefär, tar över mänskliga värdar genom att sätta sig på deras huvuden. Alltså är det människor som går omkring med böjd nacke och något på huvudet. Det är effektivt, enkelt och smått genialt.

Men i det stora hela tappar jag intresset för "Snatchers" mot slutet och den smarta känslan följer inte med hela vägen. Drivet är som sagt bra, men det krävs en hel del exposition för att få storyn att gå ihop där Sara och Hayley drar obegripligt klipska slutsatser genom att tolka urgamla teckningar som knappt syns i bakgrunden på en videofilm, för att ta ett exempel...

Fast ärligt talat kunde filmen ha varit mycket sämre och jag är glad för att den faktiskt gav mig betydligt mer än 100 bortslösade minuter i soffan.

I en kvartslång bakomfilm får vi träffa Stephen Cedars, Benji Kleiman och Scott Yacyshyn och höra om hur filmen kom till. De säger själva att de är stora fanns av bakomfilmer eftersom man kan lära sig något om hantverket genom att se dem. Det känns fullt logiskt att de är sådana typer som sett massor av film och framför allt bakomfilmer och plockat upp diverse tricks och tips som de gjort något eget av.

Kommentarspår och bloopers ingår också bland extramaterialet.

1. De som är bevandrade i amerikansk slang vet att "snatch" är ett namn för det kvinnliga könsorganet, vilket även förklarar det annorlunda A:et i filmtitelns design.

2. Kortfilmen kom 2015 och innehåller fyra skådespelare varav tre är med i filmen och den fjärde figurerar i webbserien.