Bäst när allvaret och mörkret tränger in

Netflixoriginalet "Space Force" är ett nytt samarbete mellan Steve Carell och Greg Daniels. Senast de samarbetade var i den amerikanska versionen av "The Office" som faktiskt blev en riktig fullträff. Likheterna mellan serierna är dock ganska få. De är visserligen arbetsplatskomedier båda två, men "Space Force" är mer satiriskt driven och i sin första tioavsnittssäsong aningens ojämn. Först halvvägs känner jag att serien börjar sätta sig och om den får förnyat förtroende finns det goda chanser till att den kan utvecklas vidare med lite mer tyngd.

Det är på något sätt lätt att tro att Steve Carell ska spela en variant på Michael Scott, den usla chefen i amerikanska "The Office", men så är det inte. General Mark Naird är inte på långa vägar en så usel ledare som Michael Scott är och han har heller inte samma överdrivna självbild. Han är i själva verket en ganska samlad figur som gnolar på någon låt för att hålla ångesten borta och i stället vara både saklig och rak i de oundvikligt snåriga situationer som uppstår.

För många sådana uppstår. I inledningen av serien etablerar den amerikanska regeringen en sjätte militärstyrka: Space Force. Det är en avknoppning av Air Force och Mark Naird blir dess ledare efter att ha blivit fyrstjärnig general. Han, frun Maggie (Lisa Kudrow) och vuxna dottern Erin (Diana Silvers) flyttar från Washington DC till en liten håla i Colorado. Ett år senare är Space Force redo att göra sin första stora uppskjutning, men under tiden har det hänt saker med familjen Naird. Maggie sitter numera i fängelse, dömd till ett VÄLDIGT långt straff och som en följd av det och flytten har Erin tappat alla sina gamla intressen och är en ganska besvärlig dotter.

Det är några problem Mark måste hantera. Några andra är kompetent personal som inte tycker om honom (till exempel forskaren Dr. Adrian Mallory spelad av John Malkovich och hans assistent Dr. Chan Kaifang spelad av Jimmy O. Yang) eller inkompetent personal som bara finns där (social media-ansvariga Fuck Tony Scarapiducci spelad av Ben Schwartz eller Marks assistent Brad Gregory spelad av Don Lake). Ett annat orosmoln är den krävande amerikanska presidenten som kommunicerar genom försvarsministern (Dan Bakkedahl) som vid sin sida har alla andra ledare av de fem övriga militära styrkorna som knappast är på Marks sida.

Det största problemet är dock att USA knappast är ensamma om att vilja ta positioner i rymden och framför allt att kolonisera månen, vilket är vad första säsongen leder fram till. När säsongen slutar är vi mitt uppe i kampen om månen, vilket är gjort med ett sådant självförtroende att Steve Carell och Greg Daniels måste ha räknat med att få chans till fler säsonger.

Serien är som sagt lite ojämn. Skämten sitter inte helt klockrent inledningsvis och det är väldigt mycket satir och rymdforskning inbakat i det hela vilket gör det lite komplicerat att fastna för serien. Men som jag skrev händer det något mitt i. För mig är det ett avsnitt som är väldigt centrerat kring Mark och Maggies påtvingade distansförhållande. Här glider ett realistiskt allvar in i mixen som ger serien ett djup och ett mörker som tilltalar mig direkt. Där fastnar jag för seriens mix av högt och lågt och det är den formen jag vill att "Space Force" ska förfina till nästa gång.

1. Veterankomikern Fred Willard spelar Mark Nairds pappa. Det blev hans sista roll då han avled strax innan premiären av serien.

2. De övriga militärstyrkeledarna spelas av Noah Emmerich, Jane Lynch, Diedrich Bader, Patrick Warburton och Larry Joe Campbell.

3. Att slänga in Maggie i fängelse var ett udda drag. Jag undrar dock vad hon gjort, för det får vi nämligen inte veta i säsong 1.