Suck, suck och suck vad dåligt detta är

Ja, vad ska man säga? Beckfilmerna har tappat det. Inte nog med att Martin Beck själv har blivit en bifigur, Steinar verkar vara borta för gott och de som är kvar nu är antingen så överspelade att man knappt orkar se dem eller så är de så dumma att man ser det som humant om de får stryka med. Dessutom är handlingen tunnare än vatten i denna den 41:a filmen.

En syrisk man mördas mitt i centrala Stockholm och alla tror att det är för att han har bevis mot den syriska regimen som bekräftar att de ligger bakom en gasattack. Men vi som sett "Beck" tidigare vet ju att det inte alltid, eller ganska sällan faktiskt är som det verkar. Så även den här gången.

Dock är vägen dit såååå låååång och såååå seeeeg att det nästan blir outhärdligt. Alexandra Beijer som tagit över som ledare för Beckgruppen spelas riktigt torrt av Jennie Silferhjelm. Tidigare tycker jag hon fungerat hyfsat men här verkar hon bara vilja få det avklarat och åka hem. Martin Wallström som spelar Josef Eriksson som man väl får se som Steinars arvtagare, spelar över som om han vore på teatern och vill vara riktigt säker på att även de längst bak ser alla hans miner och framförallt hör vart enda ord han säger.

Beck själv då? Ja han tuppade ju av i slutet av förra filmen och nu visar det sig att han har en hjärntumör. Man opererar men får inte bort allt. Personligen hoppas jag att den tar död på honom, att man lägger ner serien och kanske, kanske om tre, fyra år återupptar den, men en helt ny uppsättning skådespelare och då börjar om. "Döden i Samarra" kan inte göra ett enda fan av Beckserien glada eller sugna på att se mer.

1. Det är synd att man inte sa åt Jonas Karlsson att han inte fick raka sig mellan inspelningen och fotograferingen för filmaffischen.

2. Olle Sarri dyker upp som en Säpo-agent som man måste ha menat ska vara ett skämt, ett hån mot Säpo. Om hans roll är seriöst menad har serien verkliga problem utöver de jag redan listat.

3. Tack Beck, men snälla låt nästa film vara den sista. Hur som helst tror jag det blir den sista för mig...