Ramhistorien är mest spännande

"Quid pro quo" betyder ungefär "Tjänster och gentjänster" (egentligen "Något för något") och det är något som genomsyrar denna 48:e Beckfilm med Peter Haber i den numera allt mer nedprioriterade titelrollen. Det hela börjar med att möbelhandlaren Dima (Miodrag Stojanovic) hittas död på sitt lager i Vårbergs loppmarknad. Det finns en minimal möjlighet att det är en olycka men flera olika saker pekar på att det är ett dödsfall orsakat av någon annan, och mordroteln kallas in. Till denna film är Beckgruppen förstärkt av Steinar Hovland (Kristofer Hivju) som är temporärt tillbaka och han är sugen på att jobba.

Knappt har poliserna kommit till den potentiella mordplatsen innan Beck blir uppsökt av Säpo-agenten Kent Larsson (Danilo Bejarano) som vänligt men bestämt ber Beck att rapportera allt som de kommer fram till om Vårbergfallet till Säpo och snart ska Beckgruppen inse att Säpo av okänd anledning strypt det mesta kring utredningen. Till exempel övervakningskameror i området, men det finns en gammal kamera inne i loppmarknaden som de får tillgång till och där kan de se hur en kvinna tar sig in precis innan stängning för att sedan inte komma ut igen. Vem är hon och är hon inblandad?

Gruppen intresserar sig för några av de andra handlarna i loppmarknaden, bland annat elektronikfixaren Thomé (Yaya Gomez Gassama) som hade tät kontakt med Dima strax innan dödsfallet. En försvunnen dator av stort värde har också en stor betydelse för utredningen vilket så småningom leder till att tjänster och gentjänster delas ut mellan två parter som både vinner och förlorar på det. Hur det utvecklar sig lär kommande filmer visa och denna film slutar också med en sorts cliffhanger som kan få väldiga konsekvenser.

Själva mordfallet är kanske det minst spännande med filmen, men i övrigt tycker jag att det är en av de bättre Beckfilmerna under de senare åren. Det känns som det finns lite substans och tyngd runt det hela även om det också är en formstyrd polisdeckare på knappt 90 minuter. Hittills har Beckfilmerna 2023 varit bättre än normalt och det är bara att hoppas att återstående två håller samma nivå. Det känns som det kan hände lite dramatiska saker under det här året.

Jag hade trott att Valter Skarsgårds Vilhelm Beck skulle få större plats i filmerna efter dominansen i förra filmen, men han är bara med i en scen och steker falukorv och morfar Beck själv är knappt med speciellt mycket mer. Den av poliserna som vi får mest privat med denna gång är Anna Asps Jenny Bodén som efter ett snedsteg sist nu har separerat från sin partner och därmed har delad vårdnad om barnet och det ser lite risigt ut för Jenny.

I övrigt är det ungefär som vanligt - Alex Beijer (Jennie Silfverhjelm) chefar, Josef Eriksson (Martin Wallström) är stirrig, Oskar Bergman (Måns Nathanaelson) glider med, Ayda Çetin (Elmira Arikan) knattrar lite på datorn och svinet Klas Fredén (Jonas Karlsson) avancerar i graderna. Affischpojken Steinar? Ja, han kanske är med igen nästa gång. Eller så är han inte det.

Men igen: En bra Beckfilm i en bra omgång. Hittills.

1. Lustigt med att det står "baserade på Maj Sjöwall och Per Wahlöös karaktärer" när det i dag enbart är Martin Beck som kommer från romansviten. När filmatiseringarna började 1997 var ju i alla fall ytterligare två med (Gunvald Larsson och Benny Skacke). Sen har väl möjligen något annat bekant namn varit med under åren, men i dag är det ytterst skralt med originalkaraktärer.

2. Jag blir inte helt klok på affischerna till årets omgång. De vore logiska om den polis som kan anses vara i fokus var den som utgjorde halva bilden. Jag tycker inte att Steinar är en huvudkaraktär denna gång. Mitt val hade fallit på Jenny.

3. De senaste åren har filmerna kommit i princip månadsvis. I år verkar det vara mer utspritt, kanske till och med en i kvartalet. Med det sagt är det just okänt när film 49 och 50 kommer.

ANDERS JAKOBSON (2023-03-20)