När helvetet kom till Beck-byn

Av någon anledning tyckte TV4 att det skulle gå nästan nio månader mellan förra Beck-filmen och denna. Ännu konstigare är det då att "Inferno" visades i England redan i somras och att nästa Beck-film - nr 50 (!), som inte fått svenskt datum - också redan visats i England tidigare i höstas. Det finns kanske en logisk förklaring men lite konstigt är det ändå.

Hur som helst är film nr 49 en av de bästa i de senaste omgångarna. Den är mörkare och mer fokuserad kring våra huvudkaraktärer. Fram för allt Josef Eriksson (Martin Wallström) som i slutet på förra filmen var med om en incident som skadade Säpo-agenten Kent Larsson (Danilo Bejarano) och ord står mot ord. Kent menar att Josef puttade honom ner för en rulltrappa medan Josef säger att Kent ramlade. Alex Beijer (Jennie Silfverhjelm) stöder Josefs berättelse trots att hon faktiskt inte såg exakt vad som hände. När utredningen av Josef tar ny fart ser det riktigt illa ut för honom. Då kliver nyblivna Säpo-chefen Klas Fredén (Jonas Karlsson) in i bilden och lovat att trolla bort Josefs problem om han hjälper honom.

Motvilligt ger sig Josef in i ett uppdrag som handlar om att lokalisera en värdefull tavla som "en pundarbrud" stulit och tack vare sina gamla kontakter och kunskaper kan Josef hitta henne. Men det slutar med att Josef vaknar upp i kvinnans lägenhet och hittar henne död och för en utomstående pekar allt på att han är inblandad. Detta är i alla fall en slutsats Alex, Steinar Hovland (Kristofer Hivju) och Martin Beck (Peter Haber) drar när mordfallet hamnar på deras bord och övervakningskameror identifierat Josef. Plötsligt blir han jagad av sina kollegor samtidigt som han försöker lista ut vad som hänt - en snårig situation som dock pekar åt ett specifikt håll.

Som sagt: "Inferno" är helt klart en av de bästa Beck-filmerna från de senaste omgångarna och det tack vare det tajta upplägget. Den innebär också vissa förändringar inför framtiden som för Beck-karaktärerna bara är till det bättre. Dock är det lite svårt att sia om framtiden. Jag trodde efter film 47 "Dödsfällan" att Vilhelm Beck skulle få en större roll i de efterföljande filmerna. I förra stekte han falukorv och i denna är han inte med alls, så även om bollar läggs upp är de sällan de smashas in i nästkommande film. Men vi får väl se när nu film 50 väl kommer.

1. För första gången i denna omgång är omslaget helt korrekt - nog 17 är detta Josefs film.

2. De övriga poliserna i Beck-teamet är knappt med i filmen. Några plikttrogna insatser och bara marginellt mer speltid än grannen.

3. Tavlan i filmen ska vara en unik och försvunnen Botticelli inspirerad av Dantes "Inferno". Botticelli har ju gjort de klassiska illustrationerna till verket men just denna tavla tror jag är påhittad till filmen även om den ser rätt bra ut.

ANDERS JAKOBSON (2023-12-11)