Skitig och tolkning av välkänd legend

Med facit i handen skulle man kunna dra en konstruerad slutsats att "The Northman" är resultatet av att pappa Stellan spelade Hamlet 1985 och brorsan Gustav spelade Floki i "Vikings" (2013-2020) och att Alexander Skarsgård då inspirerades till en egen vikingahistoria. Det är i alla fall delvis rätt. Alexander har länge velat göra en vikingafilm och när regissören Robert Eggers och hans medmanusförfattaren Sjón började skissa på en film baserad på legenden om Amleth blev de två idéerna en.

Hur kommer då Hamlet in i det hela? Jo, Shakespeares tragedi är - som man nästan kan gissa utifrån namnet - inspirerad av legenden om Amleth och det finns otaliga äventyr som baserats på exakt samma upplägg om en ung prins som ser sin far bli mördad av sin farbror och växer upp i exil till att bli ett muskelberg som återvänder för att hämnas. En oerhört närbesläktad variant är "Conan the Barbarian" och det finns garanterat fler.

Alexander Skarsgård spelar den vuxna Amleth som alltså som barn blir vittne till när hans farbror, oäktingen Fjölner (Claes Bang) dödar kung Aurvandil (Ethan Hawke) och tar både makt och drottning Gudrún (Nicole Kidman). Amleth får fly för sitt liv och svär att hämnas fadern, rädda modern och döda Fjölner. Många år senare har Amleth blivit berserk under namnet Björnulf och är ett sanslöst muskelpaket som gör det han är ämnad till. Efter en räd får han höra att några ska skickas iväg till Island för att bli trälar hos Fjölner och då ser han sin chans. Han har nämligen precis träffat en sierska (Björk) som sett att hämnden är nära. Amleth tar sig ombord båten, spelar träl och träffar Olga (Anya Taylor-Joy) under resans gång.

På Island väntar Fjölner, hans vuxna son Thórir (Gustav Lindh), Gudrún och deras gemensamma sin Gunnar. Ingen känner igen Amleth och i det tysta börjar han forska och smida planer. Lagom till att han kommit över ett väldigt speciellt vapen, stiger han i rang i trälhierarkin och får mer frihet och därmed mer utrymme för att inleda sin minst sagt blodiga hämnd. Men under den ska vissa plågsamma sanningar komma fram.

Innan "The Northman" hittar sin form upplever jag filmen som lite sladdrig. Delar är svårt att ta på allvar, men sedan vaggas man på något vis in i legenden och kan ta in hantverket. Eggers och Sjón har jobbat intensivt ihop med olika experter och sägs ha skapat den mest sanningsenliga vikingafilmen som gjorts. Minus de uppenbart övernaturliga inslagen då, antar jag. Det kan mycket väl vara så. Jag har ingen aning och är milt intresserad av vikingatiden, men jag kan stämma in i att filmen känns äkta. Det är inget Hollywood-mys utan kallt, skitigt och rått och redan där tjänar "The Northman" många poäng.

Filmen blir stundtals väldigt brutal och våldsam och kanske lite magstark för de känsligaste tittarna. Jag ska inte säga att jag blir golvad av filmen, speciellt inte när storyn tyvärr känns så gjord tidigare, men det är under alla omständigheter en film som berör på något vis. Det är något odelat positivt i sammanhanget.

Vill man ha extramaterial får man skaffa 4K-utgåvan för där finns ungefär en timme med bakomfilmer och bortklippta scener samt kommentarspår. Blu-ray:en och DVD:n har inget alls. Trist.

1. Ursprungligen skulle rollen som Thórir gjorts av Bill Skarsgård, vilket hade varit kul. När filminspelningen försenades på grund av Covid-19 var Bill tvungen att hoppa av och i stället blev det Gustav Lindh som fick rollen. Lär ju inte varit helt trist för Lindh!

2. Robert Eggers har tidigare gjort "The Witch" och "The Lighthouse". I den första gjorde Anya Taylor-Joy huvudrollen och i den andra gjordes av de två av Willem Dafoe som också är med i "The Northman" i en mindre roll. Även andra skådespelare går igen från Eggers-filemerna.

3. Sjón har tidigare bland annat varit med och skrivit Lars von Triers "Dancer in the Dark" och "Reykjavik Whale Watching Massacre".

ANDERS JAKOBSON (2022-09-15)