Charmig och lite lärorik

För judar är bar mitzva/bat mitzva förstås något helt naturligt och som icke-jude är det ganska enkelt att förstå den religiösa aspekten av det hela. Inträdet i den judiska vuxenvärlden med läsning ur Torah och övriga inslag i synagogan. Svårare är det med de överdrivna festerna efteråt, men de känns som väldigt amerikanska inslag, precis som Sweet Sixteen och andra liknande firanden av intåget i vuxenvärlden.

För judiska flickor sker bat mitzva i tolvårsåldern medan pojkarna får vänta ett år till innan deras bar mitzva. Flickorna i "You are So Not Invited to My Bat Mitzvah" känns inte som tolvåringar (och spelas heller inte av tolvåringar), men strunt i det: Vår huvudperson är Stacy Friedman (Sunny Sandler) som snart ska ha sin bat mitzva precis som bästisen Lydia Rodriguez Katz (Samantha Lorraine) och de håller båda på och planerar sina episka fester eftersom det är hela grejen med det hela.

Allt är frid och fröjd tills en kille kommer mellan dem. Stacy har varit kär i snyggingen Andy Goldfarb (Dylan Hoffman) länge utan att våga lägga in en stöt och när han väl lägger märke till henne dröjer det inte länge innan det går åt pipan. I efterspelet tycker Stacy att hon inte har Lydias stöd och de blir osams. Det hela blir ännu värre när Lydia och Andy blir ihop och Stacy bryter helt ("Du är så inte bjuden till min bat mitzva!"). Ett rävspel inleds där Stacy börjar bete sig riktigt illa men vem gynnas egentligen av att de gamla bästisarna nu är ovänner?

Det är en rätt charmig film trots att målgruppen är mer tonåringar än vuxna. Med temat är både klassisk coming-of-age och vänskap som sätts på spel och det fungerar för det mesta oavsett sammanhang. Här blir det rent av lite intressant och lärorikt tack vare de judiska inslagen. Dessutom är filmen rolig också.

Sunny Sandler är bra i huvudrollen. Hon är dotter till Adam Sandler som spelar hennes pappa i filmen och hennes storasyster Sadie spelar Stacys storasyster Ronnie. För att komplettera det hela spelar även Adams fru och systrarnas mamma Jackie mamma... till Lydia, lustigt nog. Hela Sandler-klanen på plats alltså. En väldigt bra sak med filmen är att Adam Sandler inte på något vis tar över. Han har inte skrivit filmen och han vet att han inte gör huvudrollen utan ger sina döttrar chansen att agera utifrån egna meriter, men samtligt är han väldigt rolig i filmen som slapp pappa som hellre hasar runt i luftiga basketshorts än i finkläder.

Jag tillhör verkligen inte målgruppen men jag fick ändå ut något av filmen och jag ser fram emot vad Sandler-systrarna kan göra framöver.

1. Filmen är baserad på en ungdomsroman av Fiona Rosenbloom (pseudonym för Amanda Stern) som faktiskt själv inte hade någon bat mizvah. Det finns även en uppföljare som heter "We Are so Crashing Your Bar Mitzvah!" En skillnad mellan böckerna och filmen är att Stacys storasyskon är en kille som heter Arthur.

2. Filmens storasyster Ronnie och hennes bästa kompis genomlider alla fester genom att titta på filmer i mobilen. Två av dessa är Stephen King-filmatiseringarna "Det" och "Nyckeln till frihet".

3. Ett litet lustigt inslag i filmen är den kvinnliga rabbin Rebecca (Sarah Sherman) som känns som själva fördomsbilden av en klassisk folkhögskolefigur från 70-talet med färgglad väst av stickade farmorsrutor. En skojigt inslag i det redan lustiga inslaget är när hon byter kippa till en med Misfits-patch!

ANDERS JAKOBSON (2023-09-18)