Bra även med tamt slut

"The Ruins" bygger på boken med samma namn av Scott Smith. Boken har fått mycket beröm och det var inte direkt någon som blev förvånad när det stod klart att den skulle filmas. Tyvärr får man nog erkänna att man tappat en del i överföringen från bok till film. En del mindre saker som att man låter några karaktärer ta roller som andra karaktärer har i boken. Dessa kan man leva med och har man dessutom inte läst boken kommer man inte att reagera på det när man ser filmen. Däremot har man ändrat på det utmärkta slutet som finns i boken till ett väldigt Hollywoodinspirerat filmslut, tyvärr.

"The Ruins" handlar om Jeff, Amy, Stacy, Eric och Dimitri (fyra amerikanska och en grekisk turist) som följer med Mathias till en utgrävning mitt i djungeln där han ska leta reda på sin bror som följt med en tjej dit och sen inte återvänt. När gänget efter många om och men kommer fram till ruinerna blir det ifattsprungna av urinvånare som på ett mycket aggressivt sätt försöker säga dem något. De misslyckas och istället råkar gänget bestiga ruinerna och i samband med att det gör det även trampa på växtligheten som växer på ruinerna.

Detta blir startskottet för en serie händelser som ska visa sig vara förödande för ungdomarna. Urinvånarna tvingar upp dem på ruinerna och slår sedan läger nedanför för att se till att de inte kommer därifrån. Till en början är det ingen som förstår vad det är som händer utan chockade försöker de hitta ett annat sätt att ta sig därifrån. Ganska snart visar det sig dock att det är själva växligheten urinvånarna är rädda för och så fort någon kommer i kontakt med den anses de utgöra en fara. Går de då inte med på att hålla sig uppe på ruinen (där växtligheten regerar) ser urinvånarna ingen annan utväg än att ha ihjäl personen i fråga.

Nu sitter alltså de fem huvudpersonerna fast på ruinen, omringade av urinvånarna som kommer att göra allt de kan för att förhindra att de tar sig därifrån. Finns det någon väg ut därifrån eller är deras öde redan avgjort?

Jag gillar "The Ruins" även om det finns några saker som jag önskar att de gjort annorlunda. Slutet kunde ha gjorts bättre, det hade räckt med att man hållit sig till boken. Annars gör skådespelarna väldigt bra ifrån sig och allra bäst är Jonathan Tucker i rollen som Jeff. Han är precis sådär arrogant som man hoppades att han skulle vara. Jag gillar "The Ruins" och jag imponeras speciellt av att man faktiskt lyckats göra en skräckfilm som utspelar sig förvånansvärt mycket i dagsljus.

Extramaterialet får godkänt. Här finns de obligatoriska bortklippta scener och dessutom ett alternativt slut. Jag har dock rätt svårt att avgöra om det är bättre eller sämre än det som finns med i filmen. Inget av dem är så bra som bokens men, men avgör själva.

Vi får också ett kommentarspår, en trailer för filmen, en dokumentär om inspelningen, en om hur man byggde ruinerna och en hur man gjorde de hemska växterna. Det som förvånade mig mest när jag såg dokumentärerna var att komikern Ben Stiller titt som tätt dök upp i rutan. Det visade sig nämligen att han är exekutiv producent till filmen, något som kändes rätt oväntat med tanke på vad han gjort tidigare.

1. Karaktärerna och vad de gör skiljer sig en hel del mellan boken och filmen trots att det är Scott Smith som skrivit både boken och manuset.

2. "The Ruins" har fått mycket beröm och bland annat har författaren Stephen King sagt följande: "The best horror novel of the new century".

3. Om någon blir sugen på att läsa boken efter att ha sett filmen finns den översatt till svenska. Den har på svenska fått titeln "Ruinerna".