En av riktigt tidlösa sitcoms

Egentligen är det väl ganska meningslöst att recensera "Pang i bygget", eller "Fawlty Towers" som originaltiteln lyder. Vem har inte sett serien? Vem har inte sett serien mer än en gång? Jag vet inte hur många varv den rullat på svenska kanaler sedan första gången den visades i Sverige den 20 juli 1976, men själv såg jag den någon gång på 80-talet insprängd i klassikern "Razzel". Om det var första reprisomgången vet jag inte, men det var definitivt inte den sista.

Nu kan man serien nästan utan och innan och skrattar inte lika mycket, men "Pang i bygget" är en av de där serierna som man nästan kan se om hur många gånger som helst. Humorn, om än lite sträv med vissa rasistiska och onödigt våldsamma inslag, funkar fortfarande.

Och varför är det så? Jag bestämde mig för att försöka analysera det när jag såg om den inför denna recension. Det är ju ett klassiskt farsupplägg med spring i trappor, förväxlingar, bortförklaringar och så vidare. Jag tror nyckeln är tempot i serien. Varje avsnitt börjar hyfsat stillsamt men sen ökar det och ökar och ökar och ökar, och Basil Fawlty (John Cleese) blir bara mer och mer hysterisk och frustrerad så där så att han nästan exploderar. Sen är det där här med skämten som aldrig tar slut. Det är ganska ofta ett roligt parti kompletteras med lite bonus-slapstick innan skratten har lagt sig så att skratten aldrig slutar. Exempel? Basil snavar över en trädgårdstomte bakom receptionsdisken, eller lutar sig mot en dörr som plötsligt öppnas.

Cleese och hans - under säsong ett - dåvarande fru Connie Booth (som spelade den sansade Polly) lade ned ett enormt arbete på manusen. De tog veckor på sig att skriva dem och finputsade allt ned i minsta detalj. BBC-cheferna fattade ingenting, men när de väl hade filmats blev det stor humor.

Basil Fawlty är en karaktär som skrivit sig in i historieböckerna, och mer eller mindre efterapats sedan han först gjorde entré. Det är en karaktär som har helt olika uttryck och kemier jämtemot vem han möter, om han så blir nedtryckt av sin fru Sybil (Prunella Scales) eller läxar upp Manuel (Andrew Sachs).

Det blev bara två säsonger, och den första är den som har de klassiska avsnitten med "The Builders" och "The Germans" som personliga favoriter. Säsong två, som gjordes 1979 - fyra år efter den första, är lite sämre. Kanske berodde det på att lite av magin försvann när Cleese och Booth skilde sig året innan, men "lite sämre" betyder inte så speciellt mycket i sammanhanget. "Pang i bygget" är en klassiker som stått sig i 30-35 år nu och fler lär det bli.

Det finns ganska gott om extramaterial i boxen. Till säsong två finns det kommentarspår av regissören Bob Spiers som jag inte lyssnat på.

Den tredje skivan i boxen är helt dedikerad till extramaterial, där det främsta är ett block med intervjuer. I hela 49 minuter får vi hör John Cleese berätta allt och lite till om serien, bland annat att serien hade dubbelt så många klipp som andra sitcoms från samma tid och att varje minut tog en timme att klippa för att få till tempot ordentligt. Mycket matnyttigt kommer fram i intervjun. Intervjuerna med Andrew Sachs och Prunella Scales är kortare och handlar mest om deras karaktärer.

Det finns talade biografier över skådespelarna och några av gästskådespelarna där man kan se vilka film- och tv-roller de gjort.

I ca 10 minuter får vi en titt på Torquay där Fawlty Towes ska ligga och bland annat titta in på det hotell där "den verklige" Basil Fawlty jobbade och gjorde ett oförglömligt intryck på Monty Python-gänget, och främst John Cleese.

Vi får även ett block med bloopers och en liten specialinspelad "påa" av Basil Fawlty som ursprungligen skulle användas som introduktion till "Not the Nine O'Clock News", men omständigheter gjorde att det inte blev så.

Sen hittar jag ett påskägg om man klickar på den inramade bild som ligger i menyn, då får man se relativt tragiska bilder på det hus som utgjorde exteriören till Fawlty Towers, här nedgånget och delvis nedbrunnet. Idag finns det inte längre.

1. Den här boxen har funnits i svensk utgåva tidigare. Noterbart är att säsong två helt saknar svensk text. En grov produktionsmiss.

2. Boxen har ett par år på nacken och släpptes ursprungligen 2001. I oktober 2009 släppte BBC America en remastrad Region 1-utgåva komplett med kommentarspår av John Cleese, nya intervjuer, bland annat med den sedan serien tillbakadragna Connie Booth samt kommentarspår av regissören John Howard Davies på säsong ett, och så klart samma extramaterial som finns på denna utgåva.

3. Tre amerikanska och ett tyskt försök att göra remakes på serien har gjorts, alla utan att lyckats komma vidare från pilotavsnittet.

ANDERS JAKOBSON (2009-12-26)