Jakten nätrasslet

Många minns säkert "Cool Runnings", en 90-talskomedi om Jamaicas boblandslag. Förutom att filmen blev John Candys sista var den även verklighetsbaserad, men lätt tillskruvad för att fungera i komediskruden. Sedan dess - och kanske även innan - har det kommit fler verklighetsbaserade filmer om usla idrottare som blivit stoff för komedier. Här i DVDKritik.se:s arkiv finns exempelvis "Eddie the Eagle" med Taron Egerton i rollen som den udda brittiska backhopparen. Nu har Taika Waititi gjort nästa bidrag till denna specifika genre.

"Next Goal Wins" är berättelsen om Amerikanska Samoas herrlandslag i fotboll, en gång i tiden världens absolut sämsta. 2001 åkte de på däng i en VM-kvalmatch mot Australien där Amerikanska Samoa till slut förlorade med rekordsiffrorna 31-0. Även om förlusterna inte blivit riktigt lika svidande sedan dess ligger ambitionsnivån tio år senare på en fullkomligt rimlig önskan om att i alla fall göra ett mål i en match.

För att lyckas med det tvingas landets fotbollsförbund värva en tränare från ett annat land. Thomas Rongen (Michael Fassbender) har blivit vida känd för sitt usla temperament och efter att ha blivit sparkad som tränare för det amerikanska U-20 laget går flyget till det amerikanska territoriumet i Polynesien i södra Stilla havet. Det blir en fullständig kulturkrock för Rongen och det blir förstås inte direkt bättre när han inser vilket fullständigt käppruttet landslag han har att jobba med. Men på något sätt lyckas Rongen glida in i uppdraget och komma någonstans med sitt spelarmaterial och med ett nytt VM-kval mot grannlandet Tonga bara några veckor bort lever drömmen om att få till det där målet som skulle räknas som lite av en vinst.

Formen på berättelsen är precis som den brukar vara i sådana här filmer. Rongen är motsträvig och bär på personligt bagage men genomgår någon sorts personlig utveckling som gör honom till en mer empatisk och sympatisk människa och att filmens idrottsmässiga final är som den är känns givet från start. Dock måste jag säga att sättet ur själva upplösningen på matchen mot Tonga berättas är befriande originellt i sitt sammanhang och tar oss bort från det förväntade och uttjatade för ett ögonblick.

"Next Goal Wins" blev ingen braksuccé på bio. Man kan till och med säga att det blev en ekonomisk flopp men jag tycker att det är tämligen okomplicerad och småputtrigt underhållande komedi som i sin premiss inte är överdrivet originell men som blir intressant eftersom den skildrar en kultur och ett land som inte får överdrivet stor plats i filmvärlden. Amerikanska Samoa har en befolkningsmängd som är några tusen fler än vad Karlstad har, men de har två landslag i fotboll. Alltid något.

1. Den verkliga historien fångades i en brittisk dokumentär med exakt samma namn som denna film redan 2014.

2. I dagsläget ingår 211 länder i FIFA:s ranking och just nu är Amerikanska Samoa på plats 188. Som bäst har de varit uppe på 164 (2015) och som sämst på plats 205 (2006).

3. Filmen ramas in av scener med Taika Waititi som en präst. Den sista scenen kommer till och med efter eftertexterna.