Scooby Doo blir lego

Av misstag lyckas Scooby (Fred Jones) och Shaggy (Matthew Lillard) vinna en tävling i att äta flest hamburgare. Första pris är till både deras och resten av mysteriegängets stora lycka en resa till Hollywood för att besöka den stora skräckfilmsstudion Brickton Studios. Vad som skulle bli en semester från alla monster blir dock snart något helt annat när de upptäcker att studion är på väg ner i graven på grund av en gammal förbannelse. För att rädda studion från att bli parkeringsplatser måste mysteriegänget inte endast försöka klura ut vem som ligger bakom förbannelsen, men även spela in studions kanske sista film.

"Lego Scooby-Doo!: Haunted Hollywood" har alla klassiska drag en Scooby-Doo-film ska ha, enda skillnaden från de "vanligt" animerade filmerna är att alla karaktärer och scener är gjorda helt i Lego. Är man som jag inte van vid Lego kommer det lite som en chock när helt plötsligt huvuden dras av och ersätts med något annat. När jag väl vant mig inser jag att just detta är perfekt för Scooby Doo. Normalt känns det ganska konstigt när det ser ut som skurken drar av sitt ansikte för att avslöja något annat under. I Legos värld är det inget konstigt alls. I och med att så mycket av Scooby-Doo bygger på detta kan jag inte annat än tycka det är ett genialiskt drag att välja just Lego som form för denna film.

Själva mysteriet känns dock lite långt och gänget hade kunnat lösa det betydligt fortare. I stället ska de börja spela in en egen film för att rädda studion, vilket känns ganska omotiverat. Mitt i allting tar de även in en känd skräckfilmsrecensent som ska spela huvudrollen i deras film, trots att Daphne helt plötsligt börjat drömma om att bli skådespelerska. Det är inte riktigt motiverat vilket gör att det endast blir ett försök att förlänga speltiden. Ganska tråkigt då det gör en annars ganska rolig film lite smått långtråkig.

Just Hollywood kanske inte är det perfekta stället för vårt mysteriegäng, men de lyckas ändå underhålla på sitt eget speciella vis. Vill man uppleva Scooby-Doo för första gången bör man välja en äldre upplaga, men som invant fan lär man inte bli allt för besviken.

För den som gillar att bygga Lego finns det en video där det demonstreras hur man bygger ihop mysteriebilen. Eftersom det krävs ett speciellt Lego för att göra detta blir det lite som en demonstrationsvideo för något man inte har. Om man har Legot blir det dock ganska roligt.

Har du en massa frågor kring fenomenet Scooby-Doo? Då finns det en perfekt video där manusförfattaren och "scooby-doo"-logen James Krieg svarar på några av fansens frågor. Bland annat ger han flera förklaringar på det kända "Scooby-Doo-receptet" som visar hur i princip alla Scooby-Doo-filmer, långa som korta, är uppbyggda på mer eller mindre samma sätt. Videons målgrupp är dock en yngre publik.

Det finns även tre klassiska kortfilmer att kolla på, vilket gör att man får se skillnaden från förr och nu. Kanske var det bättre förr? Hur som känns alla tre av dessa kortfilmer som precis lagom längd och i den aspekten kanske "Lego Scooby-Doo!: Haunted Hollywood" kunde ha lärt sig något. En rolig detalj är dock att några av de övernaturliga väsen som hittas i långfilmen även hittas i kortfilmerna.

1. Cassandra Peterson, som spelar skräckfilmsrecensenten Drella Diabolique, är kanske mest känd för sin roll som Elvira i bland annat filmen "Elvira: Mistress of the dark" - en skräckkomedi som hennes Scooby-Doo-karaktär hade älskat.

2. Scooby-Doo har gjorts i många former. Den började som en animerad serie 1969 och har sedan bland annat varit animerad film, serietidning och live action. Nu får den alltså ett nytt utseende när den blir Lego.

3. Senare under året kommer ännu en film om Scooby-Doo. Denna gång inte som Lego, men med samma röstskådespelare.

EMMA ÅKERLIND (2016-07-28)