En av ensemblens bättre filmer

Så vitt jag kan se är den 21 år gamla långfilmen "Monopol" inte enbart Galenskaparna After Shaves näst senaste långfilm utan även den sista produktionen där samtliga av ensemblernas sju medlemmar medverkar. Ett halvår efter filmens premiär avled Peter Rangmar, som i "Monopol" gör en briljant insats som mediamogulen Sune Finåker som vill skapa både ett tv-monopol och bli statsminister och driva en lättare politik.

Men huvudpersonen - kanske - är en målare vid namn Egil (Knut Agnred) som i inledningen av filmen hamnar i en märklig sits när folk runt omkring honom drabbas av den ena olyckan värre än den andra. Till slut visar det sig att han är med i dolda kameran där Hacke Häger (Per Fritzell) och Viggo Florin (Jan Rippe) från det omåttligt populära programmet "Långa näsan" har spelat honom ett spratt. Nu behöver de bara hans underskrift för att allt ska bli rätt och riktigt. Men Egil vill inte skriva på något papper - han vill bara utföra sina målerier i fred.

Samtidigt jobbar Sune Finåker och hans närmaste man Glenn Sievertsson (Anders Eriksson) med att få upp sina tittarsiffror ännu mer och drar upp planer på att köpa loss SVT2 från staten. När de behöver en programledare som ska attrahera "intellektuella kvinnor i medelåldern" anställer de den före detta lärarinnan Clairy Blomstedt (Kerstin Granlund) som ber om fria händer, men hon har sina egna tankar kring Sunes liv och leverne och när hennes vägar korsas med Egils hittar de ett sätt att knäppa Sune rejält på näsan när han behöver det som minst.

Claes Erikssons långfilmer hade i de flesta fall väldigt tydliga kopplingar till verkligheten, och den här historien kom i efterskvalpet av lanseringarna av TV3 och TV4 där det i många fall handlade om kvantitet för kvalitet. Tv-tittandet blev förströelse och vad som helst kunde visas på tv. De påhittade tv-program som visas i "Monopol", "Bimbo-nytt" med flera, är riktigt kul, och det märks på sätt och vis att Claes hade "En himla många program"-serien i bakfickan när "Monopol" skrevs. Fantasin är det inget fel på.

Till skillnad från några av de tidiga långfilmerna är "Monopol" betydligt mer sammanhållen, men får även med en hel rad sångnummer som gör filmen till allt annat än en typisk komedi. I den interna filmtävlingen hör "Monopol" till en av gruppens bättre produktioner, men generellt sett tycker jag att filmformatet aldrig varit den optimala plattformen för Galenskaparna After Shave.

En nästan timslång intervjufilm med alla i dag levande medlemmar i ensemblen, i regi av Ronny Svensson ligger med som extramaterial. Det är samma film som kompletterade boxen "Fem första filmerna" för tio år sedan.

Filmen ger lättare kommentarer till just de fem första filmerna, men ger även en liten historisk tillbakablick på ensemblen i stort och vad som definierar deras humor och humanism.

Omslaget utlovar även "En trappa, en cirkus och min turban av guld" (15 min), men detta inslag - sannolikt om en spektakulär scen i filmen - finns inte att hitta på skivan. Slarvigt! Dock så berörs inspelningen av denna scen i den långa bakomfilmen.

1. I en scen kan man se Sune Finåker och Glenn Sievertsson stå framför en vägg av tv-apparater och föra ett samtal. Tittar man noggrant på väggen kan man se att många av apparaterna visar tv-program från "En himla många program", till exempel "Gäster med hästar".

2. En guldfisk spelar viss roll i filmens final. Poängen med den kommer som jag minns det också från "En himla många program", eller snarare från tittarreaktioner.

3. Claes Eriksson medverkar skådespelarmässigt enbart i två mindre roller, båda med minst sagt lustiga frisyrer. Dessutom har han dubbat några andra karaktärer med sin röst.

ANDERS JAKOBSON (2017-08-15)