Ett generationsskiftes inledande steg

Start för en ny omgång Beckfilmer. Enligt IMDB:s räkning är det här säsong 9 och jag utgår från att upplägget med fyra filmer som inleddes 2018 med säsong 6 även kommer att hållas även denna gång. Och om det nu blir så, betyder det att den sista filmen i omgången i så fall kommer att ha nummer 50. Det är ju imponerande på sitt sätt, samtidigt som det känns som ett laddat nummer. Kommer något drastiskt att hända då? Har man sett de senaste omgångarna så har det ju vid några tillfällen känts som serien varit på väg att göra sig av med den forna huvudpersonen Martin Beck (Peter Haber) på flera olika sätt. Han har pensionerats men kommit tillbaka och han har varit nära döden men kommit tillbaka igen. Kanske är film 50 filmen då Beck får ta ned skylten för gott?

Vi får väl se, men efter film 47 känns det som namnet Beck kommer att kunna leva vidare i ett gäng filmer till med tanke på att dottersonen Vilhelm Beck (Valter Skarsgård) nu kliver in i serien på allvar. Jag förstår ärligt talat inte varför CMORE satt Jennie Silfverhjelms Alex Beijer som affischansikte då hon i princip är en bifigur i denna film där den solklara huvudpersonen är Vilhelm Beck. Kanske sparar man hans nylle till film 50? Kom ihåg var ni läste det först. Eller minns det om ni vill...

Vilhelm Beck i Valter Skarsgårds tappning kunde ses i tre av de fyra filmerna i förra omgången. Framför allt i "Beck 46 - Den gråtande polisen". Till denna film har Vilhelm avancerat från polisskolan till att bli aspirant och åker ut på sitt första pass och möter död och elände direkt. Han och hans kollega kallas till ett hus där ett inbrott har begåtts, men när Vilhelm undersöker huset hittar han en tonårspojke död. Redan i inledningen av filmen har vi sett hur killen, Samir (Nicholas Cajiao Eriksson), bråkat med två kompisar till honom, Stella (Sigrid Johnson) och Anton (Emil Algpeus), på en fest. Den senare av dem blev våldsam mot Samir, vilket förstås fångades på otaliga kameror.

Alltså har utredarna ett potentiellt spår att följa, ett som också innehåller en försvunnen dator, en hemlig nyckel och tjocka kuvert med kontanter. När både Stella och Anton försvinner börjar polisgänget se ett mönster och Vilhelm kan inte låta bli att engagera sig extra mycket i fallet, trots att hans polisiära prioriteter borde vara någon annanstans. Men heter man Beck så gör man...

"Dödsfällan" är en fullt godkänd Beck-film. Den är inte alltför enkel att genomskåda och bibehåller spänningen ganska långt in i handlingen. Det glädje mig att Sigrid Johnson får kliva in och göra Stella. Johnson är en blivande storstjärna, skulle jag vilja påstå, och även om Stella inte har speciellt stor plats replikmässigt i filmen så gör Johnson en stark och trovärdig insats som en tonårsflicka med ett förflutet och en nutid som båda är komplicerade.

Sen gillar jag även att Valter Skarsgårds karaktär äntligen får blomma ut lite. Det känns som gänget bakom Beckfilmerna faktiskt är något bra på spåret här. Det känns verkligen som ett generationsskifte är på gång.

1. Filmens privata krångel rör denna gång Anna Asps Jenny som gör ett kostsamt snedsteg.

2. Självklart är Grannen med i filmen. Ingvar Hirdwall är för övrigt den enda skådespelare som varit med i fler Beck-filmer än Peter Haber i och med att han spelade den vedervärdige mannen från Säffle i "Mannen på taket".

3. Man kan ställa sig frågan om manusförfattaren Peter Arrhenius läst Fredrik Backmans "Björnstad", eller sett filmatiseringen, för en nyckelscen är snarlik.

ANDERS JAKOBSON (2022-12-26)