Faran i att fastna i sina drömmar

Nemo (Marlow Barkley) bor på en liten ö, i en fyr, tillsammans med sin pappa Peter (Kyle Chandler). De är lyckliga och har inga större bekymmer i sina liv. Som fyrvaktare behöver dock Peter åka ut på havet när det kommer ett nödrop. En kväll är det precis vad han tvingas göra, så Nemo går och lägger sig ensam. I sömnen drömmer hon att en stor bläckfisk drar ner Peter till botten av havet. När hon vaknar knackar kustvakten på dörren, hennes pappa har drunknat.

Ensam och rädd tvingas nu Nemo flytta till storstaden och sin farbror Phillip (Chris O’Dowd) som hon aldrig tidigare träffat. Phillip i sin tur är van att leva ensam, så mycket att han bor i ett hus där han aldrig behöver gå ut. Det blir en helt nytt liv för dem båda, och ingen av dem vill ha denna förändring.

Under sin första natt i stan drömmer Nemo att hennes säng blir levande och tar henne tillbaka till fyren. Där har någon grundligt rotat runt i deras saker och tillslut hittar Nemo Flip (Jason Momoa). Trots att det endast är en dröm visar sig Flip vara Peters gamla färdkompis som han berättat historier om för Nemo. Flip berättar om en karta Peter haft i sin ägo som visar vägen till pärlor som tillåter dess ägare att önska sig vad som helst. Då Nemo inser att dessa skulle kunna hjälpa henne träffa sin pappa igen går Nemo med på att leta efter kartan och hjälpa Flip hitta dit. Vägen till pärlorna visar sig dock inte vara så lätt, varken i drömmens värld eller i verkligheten. Medan Nemo och Flip försöker komma undan både mardrömmar och drömpolisen Agent Green (Weruche Opia), behöver Nemo hitta ett sätt att hålla sig sovande trots att både skolan och Philip försöker få henne att gå vidare.

"Äventyr i Drömlandet" är en film om att drömma, men också om faran i att fastna i dessa. Nemo hittar en tillflykt i sin dröm med Flip och blir så besatt av den att hon försöker sova konstant. Hon till och med lyckas lura både skolan och Philip för att kunna försvinna under dagen och sova i skolans källare. Verkligheten blir allt mer avlägsen och när Nemo väl är vaken tycks allt bara grått och sorgligt. Det hela blir en väldigt fin symbolik med depression där personen ibland inte kan ta sig upp ur sängen. På liknande vis får vi se Phillip som även han bär på en sorg, som gjort att han stängt ute resten av världen. Ingen av dem är särskilt van vid att vara runt andra människor, och plötsligt har de inget val än att vara sociala med varandra.

Baserat på filmens trailer var jag säker på att det här skulle vara ett barnsligare försök att göra en sorts "Pan’s Labyrinth", men ganska snabbt in i filmen fick jag dock erkänna hur fel jag hade. Ju längre in i filmen vi kommer, ju mindre barnsligt blir det. I själva verket är detta en väldigt fin film om att rädda både sig själv och de vi älskar. Egentligen är den ganska förutsägbar, men med en fin skådespelarprestation av Marlow Barkley i rollen som Nemo gör det inte så mycket. När man dessutom lägger på Chris O’Dowd som perfekt gestaltar en vilsen farbror som egentligen inte vet så mycket om livet, och en galen färdkamrat i Jason Momoa, visar det sig vara det perfekta receptet till att berätta en ganska tung historia på ett lite lättare sätt.

"Äventyr i Drömlandet" är inte riktigt en film för de yngsta barnen, man bör nog ha blivit lite äldre för att helt kunna ta in den. För äldre och vuxna barn är den dock en perfekt helgfilm att mysa upp i soffan till med en skål popcorn.

Finns inget.

1. Melodislingan som Nemo och hennes pappa spelar på piano, och som kommer igen flertalet gånger under filmens gång, kanske känns igen för svenska öron. Melodin kommer från en skotsk folkvisa, som gjorts i en svensk version av bland annat Sven-Bertil Taube och Miriam Bryant (som tolkade Taube i "Så mycket bättre").

2. Filmen baseras på en serie som publicerades i en amerikansk tidning mellan 1905 och 1914.

3. I början av filmen bor Nemo i en fyr tillsammans med sin pappa. Jason Momoa, som spelar Flip, är kanske mest känd som Aquaman där han i början också bor i en fyr tillsammans med sin pappa.

EMMA ÅKERLIND (2022-12-28)