Inget nytt men smålustig sportkomedi

Temat med ett underdog-lag inom ungdomsidrott har stött och blötts flera gånger om tidigare men aldrig presenterats genom en cannabisdoftande dimma, men det är precis vad som händer när en svärande och rökande Snoop Dogg kombineras med vad som vanligtvis är en familjefilmgenre.

Dogg spelar Jaycen "Two-J's" Jennings, JJ, en gång en jättetalang inom amerikansk fotboll men numera är en föredetting med bibehållen förmögenhet men dåligt med uppdrag - mycket pågrund av hans tveksamma attityd till det mesta. Efter en trafikförseelse döms JJ till samhällstjänst och får plocka hundbajs på allmänna platser i området där han växte upp. Det är då han stöter på ett ungdomslag som står utan tränare. Mamma till en i laget är Cherise (Tika Sumpter) som är en gammal kärlek JJ hade för 20 år sedan. Trots att ungdomarna tror att JJ är en lodis så ordnar han så att hans samhällstjänst blir att träna laget.

Till en början bryr han sig inte ett skit om laget då hela poängen med att engagera sig är för att addera positivt strössel till sitt eget varumärke - och limma på sin gamla kärlek - men med hjälp av lite oväntad stöttning från sin gamla skolfotbollstränare börjar han lägga mer tid på laget och inspirerar dem till att lyfta sig några snäpp och faktiskt göra riktigt bra ifrån sig i ligan.

Egentligen följer filmen en ganska inarbetad mall när det gäller just den här sortens idrottsfilmer men det udda inslaget är gräsrökandet och ett tämligen fult språk. Till en början är det lite underhållande på sitt sätt men blir snabbt ganska tröttsamt, men tacksamt nog kan man som tittare lätt hitta till själva storyn i filmen under alla udda attribut.

Jag ska ärligt säga att jag bänkade mig framför tv:n med en ganska förutfattad mening om det jag skulle se skulle vara rent skräp men så var det inte. Snoop Dogg har gjort en hel del film och tv och även om han inte erbjuder en mångsidighet likt Gary Oldman så har han onekligen tajming och rätt känsla för exakt den roll han spelar här. Dessutom är filmen förhållandevis fri från krångel och problem vilket gör att historien rullar på både smärtfritt och enkelt. Det är på något märkligt vis en familjekomedikänsla trots barnförbjudna inslag.

Inget mästerverk men absolut inte bortkastad tid.

1. Det här med att Snoop Dogg tränar ett fotbollslag är inte taget ur luften. Han är en certifierad tränare och har tränat sin sons ungdomslag.

2. Sedan 2005 har han dessutom drivit en ungdomsliga, Snoop Youth Football League, i Los Angeles-området där han också tränat ett lag. Detta dokumenterades i Netflix-serien "Coach Snoop" 2018.