Gapflabbsrolig komedi om fantasikompis

Det är inte jätteofta jag skrattar så det hörs åt komedier numera. Jag kan generellt sett förstå humorn och skämten i moderna komedier, men det är sällan jag faktiskt skrattar högt, och ännu mer sällsynt är det att gör det när jag ser en film ensam. "Ricky Stanicky" är ett modernt undantag. För regin står en viss Peter Farrelly som tillsammans med sin bror Bobby gjorde väldigt många halvvågade komedier på 90- och 00-talet som jag skrattat högt åt.

Det är en briljant idé i grunden. För runt 25 år sedan skulle de tre huvudpersonerna Dean, JT och Wes hämnas på en snål granne under Halloweenkvällens bus- eller godisrunda, men hämnden går käpprätt åt skogen och de sätter eld på grannens hus. När de ska fly fältet får Dean en genialisk idé. På en halvt uppeldad skjorta skriver han namnet RICKY STANICKY och hoppas att denna påhittade person ska får skulden. Så blir det och från den dagen blir Ricky Stanicky deras bästa kompis som de alltid kan skylla vad som helst på.

I nutiden har de nu vuxna Dean (Zac Efron), JT (Andrew Santino) och Wes (Jermaine Fowler) regelbundet använt sin fantasikompis som ursäkt för att komma bort från olika åtaganden och i stället göra något roligare. Det är en fantastisk person de skapat, och allt har de antecknat i en bibel så att storyn ska hålla. Men så kommer det till en punkt då de måste visa Ricky Stanicky för sina nära och kära och hur ska det gå till? På sin senaste ursäktsresa till Atlantic City träffade de en tveksam skådespelare (John Cena) som de väljer att anlita. De har ju sin bibel, men räcker det? Det ska visa sig att den sladdriga och alkoholiserade Rod Rimestead är alldeles utmärkt i rollen som Ricky och kanske till och med lite för nöjd med sin egen insats, för när kompistrion klarat knipan och bestämt sig för att göra sig av med sin påhittade kompis för gott, har de absolut inte sett det sista av Ricky Stanicky.

Jag tycker som sagt att "Ricky Stanicky" är en lyckad och rolig komedi. Jag är faktiskt lite förvånad över att jag tyckte så mycket om den för min smak har ändrats en hel del genom åren, men filmen är dumrolig på helt rätt sätt och det gör "Ricky Stanicky" till en liten halvgömd pärla i utbudet just nu.

1. I nästan 15 år har filmen varit på gång. Först utannonserad 2010 med James Franco i titelrollen. Sen gick rollen vidare till Joaquin Phoenix och sedan 2013 till Jim Carrey. Två år senare var det Nicolas Cage som var aktuell för rollen och då ville utländska investerare få in mer action i filmen. Sen var filmen i ingenmansland tills de nuvarande inblandade knöts till den runt 2021.

2. Veteranen William H. Macy gör en kul roll som Dean och JT:s chef Summerhayes och en av filmens absolut roligaste scener - och den som jag själv skrattade mest åt - är när Rod-Ricky upptäcker en väldigt speciell egenskap hos Summerhayes när han pratar engagerat om något.

3. Filmen ska utspela sig i USA men verkar vara helt och hållet inspelad i Australien.

ANDERS JAKOBSON (2024-03-18)