Enkel men charmig lightversion

Det snabbaste sättet att beskriva en film är förstås att säga att den är "som en blandning av A och B". Ett annat snabbt sätt är att den är "som en lightversion av C". I fallet med "Den statistiska sannolikheten för kärlek vid första ögonkastet" så är den lightversionen av "Love Actually" blandad med "Sliding Doors". Det finns en tydlig Richard Curtis-känsla som får mig att göra den första jämförelsen och i och med att slumpen har en stor del av handlingen så känns även en jämförelse med Gwyneth Paltrow-klassikern befogad.

Hadley (Haley Lu Richardson) är en ung amerikansk kvinna som i många fall är försenad. Hon är också en sådan person som nästan alltid har slut på batteriet i mobilen. Hon är inte nödvändigtvis en oansvarig eller slarvig person, men just de där egenskaperna har hon. När hon ska ta flyget från New York till London för att medverka vid sin pappas bröllop kommer hon försent till gaten med fyra minuter. Flygplanet taxar ut och flyger till London utan någon i Hadleys säte.

Lyckligtvis finns det en business class-biljett till nästa flight och när Hadley sätter sig för att ladda sin mobil gör slumpen att hon hamnar bredvid Oliver (Ben Hardy), en Yale-studerande britt som ska resa hem till London av familjeskäl. De småpratar lite och börjar sen konversera och efter att ha ätit lite rusar de ombord och så var sagan slut. Om inte slumpen gör att Oliver får byta plats och hamnar bredvid Hadley och de kan dela den långa resan tillsammans. De lär känna varandra och blir kära.

Men väl framme kommer slumpen igen och gör att de skiljs åt och utan en möjlighet att kontakta varandra. Fast även om de fortsätter sina resor på olika håll ska det visa sig att slumpen åter igen ser till att deras vägar korsas på nytt.

Jag tycker att filmen är söt och charmig om än lite tillrättalagd och enkel, men det är något i det här slumpmässiga mötet som kan leda till något helt oplanerat och oväntat. Det i sig är en perfekt premiss för en romantisk komedi. Hela filmen är fylld av siffror och procent och den mesta information kommer ur Olivers mun. Siffror och matte är hans intresse men också en försvarsmekanism kopplad till anledningen till att han rest hem.

Är man sugen på en romantisk komedi i Richard Curtis-anda så är "Den statistiska sannolikheten för kärlek vid första ögonkastet" ett hett tips.

1. Originaltiteln på filmen är "Love at First Sight" som jag tycker är fattigare än "Den statistiska sannolikheten för kärlek vid första ögonkastet", men filmen är baserad på en roman som heter "The Statistic Probability of Love at First Sight" och den kompletta meningen sägs i filmen.

2. Redan 2014 planerades en filmatisering av romanen med Hailee Steinfeld i huvudrollen.

3. New York-flygplatsbilderna är i själva verket filmade på Londons Standstead-flygplats.

ANDERS JAKOBSON (2023-10-09)