Wallander fortsätter med nästa fall

Den andra Wallander-filmen går under titeln "Byfånen" och inleder med att just en byfåne, i brist på ett bättre ord, går in på den lokala banken med en bomb i ett snöre kring halsen. Han har instruerats av någon vi inte vet vem det är att begära en överföring på exakt 67 500 kronor. Efter det ska han, med ytterligare en summa pengar på fickan, desarmera bomben genom att dra i den röda tråden. För att komma ihåg vilken tråd det är han instruerats att dra i har han en röd fjäder i sin indianutstyrsel som han i sin tur har på sig för att han tror att hans far var indianhövdingen Sitting Bull… Han är en byfåne som sagt. När han sen kommer ut, drar han i den röda tråden och sekunden senare har torget utanför banken förvandlats till ett brinnande inferno.

Wallander misstänker att han har ett förtäckt mord på halsen, att någon lurat Göran som byfånen heter att ta livet av sig själv. Wallander och gänget börjar utreda och märker snart att Görans mamma våldtogs när hon blev gravid med Göran. Läkaren som tog emot henne rådde henne då till att göra abort. Nu visar det sig dessutom att samme läkares fru befann sig på banken samtidigt som Göran rånade den. Betyder det något eller är det bara en slump?

Privat går det sådär för Kurt. Han har svårt att förlika sig med att dottern Linda är polis och inte blir det bättre när hon berättar att hon ska satsa på att bli kriminalassistent. Kurt blir rädd att hon ska bli som honom och inser inte hur lika de egentligen är. Naturligtvis får hon tjänsten som kriminalassistent och konflikterna låter inte vänta på sig. Kurt uppträder väldigt arrogant mot henne men i slutändan lyckas hon ändå vinna lite av hans förtroende.

Linda flyttar även ihop med Stefan som hyr ett sommartorp. Och detta är ytterligare något som Kurt har svårt att förlika sig med trots att Linda förklarar att det bara handlar om att hon hyr ett rum.

I andra filmen i serien får vi se mer av Kurt och Lindas förhållande både som far och dotter och som kollegor. Även Ola Rapace får lite större plats i rollen som Stefan och han gör det riktigt bra. Dessutom ser vi Anders Ekborg i rollen som byfånen och han är ju alltid väldigt bra i allt han gör. När det gäller de andra karaktärerna känns de lite underutvecklade. De står mest och stampar på samma ställe som i den första filmen och det händer inte så mycket. Martinsson och Ann-Britt Höglund känns rätt platta även om de här får lite mer plats än i första filmen.

Trots detta är "Byfånen" en bra film men jag efterlyser ändå lite mer djup för de karaktärer som existerar lite i periferin runt Kurt, Linda och Stefan. Man har ett stort persongalleri att plocka från men man nöjer sig med en alldeles för lite del. Men, trots allt detta blir resultatet ändå en rätt bra film som gör att man vill se mer av Wallander och co.

Extramaterialet består av en trailer för nästa film i serien.

1. Anders Ekborg är riktigt bra castad som Göran.

2. Henriksson växer i rollen som Wallander och jag tycker han gör den väldigt bra.