Bra film med svårtolkad titel

Wallander är tillbaka i den tredje filmen i serien. Titeln är lite förvirrande "Bröderna" och ända fram till slutet har man ingen aning om vad den betyder. Efter att man sen sett filmen går det inte att undgå att se hur avslöjande titeln ändå är.

Hur som helst, filmen inleds med att ett välbärgat par hittas torterade och mördade i sin bostad. Ingen logisk förklaring finns och det grymma våldet är för mycket för att det ska vara ett rån som gått snett. Wallander och hans grupp står handfallna och innan de vet ordet av har det dykt upp ett lik till som även det torterats. Då det första offret (kvinnan) är släkt med en höjdare inom polisen ökar genast trycket på Wallander och hans team. De måste lösa detta och det illa kvickt. Till deras förtret dyker det istället upp två nya torterade och mördade kroppar.

Här får vi även veta lite mer om Kurts bakgrund då det första kvinnliga offret, Carolina Wachtman, var hans första kärlek. Detta påverkar naturligtvis Kurt i jobbet med att hitta gärningsmännen och vi som tittare får se en mer känslomässig Kurt. Även Linda och Stefan låter känslorna inverka på arbetet. De bor nu mer ihop och en natt när det är extra kallt i huset har de sex med varandra och genast blir det svårt att bara vara vänner…

Jag gillar att vi här får se en mer känslomässig Wallander. Han visar att han är ledsen och han blir på så vis mer mänsklig än vi sett honom tidigare. Även Ola Rapace växer i rollen som Stefan. Hans pinsamma försök att hålla kompisrelationen uppe efter att han haft sex med Linda är riktigt bra. Tyvärr lyckas man inte lika bra med de övriga karaktärerna. Precis som i tidigare filmer känns de fortfarande lite för ytliga och även om Ann-Britt Höglund blir lurad av Wallander att ta över chefsrollen efter att ordinarie chefen fallit illa i en trappa och hamnat på sjukhus lyckas hon inte riktigt väcka några sympatier hos tittarna.

En brist med "Bröderna" som dock bör nämnas är att man inte har en chans att lösa gåtan i förväg. Vi får inga ledtrådar och vi får inga hintar på hur det skulle ligga till förrän det i stort sätt står skrivet i undertexten och det är lite tråkigt. Jag gillar när man får gissa vem som är mördaren och i alla fall tror sig ha en chans att ha rätt. Så blir det dock inte här.

Annars är filmen i stort sätt som vi kan förvänta oss. Både Krister Henriksson och Johanna Sällström gör bra ifrån sig som far och dotter Wallander som nu trots motgångar börjar komma allt närmare varandra. Jag gillar verkligen deras samspel och deras stångande när de tycker olika. En riktigt bra casting av båda karaktärerna.

Extramaterialet består av samma biografier som vi fått på de tidigare filmerna samt en trailer för film fyra.

1. När vi på slutet får se gärningsmannen har de valt en skådespelare som är så dålig att han inte ens kan leverera de få repliker han har på ett trovärdigt sätt. Skandal och väldigt amatörmässigt av filmskaparna.

2. Det ska bli intressant att se om Ann-Britt Höglund får fortsatt förtroende som chef. Det skulle nog kunna göra henne mer intressant.

3. Det pågår en militärövning i filmen och det måste ha gått åt enormt många statister för det är militärer i stort sett överallt.

HANS-ÅKE LILJA (2005-09-07)