Många scener. Långa scener.

Den första september 1999 hämtade en amerikansk mamma sin sexåriga dotter från förskolan i Texas. Dottern berättade att man sett en "äcklig" film i skolan, där bland annat en mans huvud genomborrades av ett spjut. Det visade sig att ett barn velat göra grottmålningar, varpå förskolläraren ville visa hur grottmänniskor levde - genom att visa stora delar av den mycket barnförbjudna filmen "Kampen om elden" från 1981. När föräldrarna klagade till skolan fick man veta att läraren visat denna film för sexåringar i minst tre år, utan att meddela några föräldrar. När historien kom ut fick slutligen många svaret på varför deras barn haft mardrömmar om apmonster som slår ner folk med stenbumlingar.

Den franska filmen "Kampen om elden" berättar historien om en stam urtidsmänniskor som blir av med sin eld. Eld kan man bara få på två sätt; man stjäl den från andra eller tar den från en naturlig källa såsom ett blixtnedslag. Tre män ger sig iväg att finna ny eld, och på vägen möter de bland annat kannibaler och mammutar. Större delen av filmen går dock åt till långa utdragna scener där folk tittar sig omkring och grymtar. Många scener. Långa scener. Man orkar bara se ett visst antal klipp med folk som rullar runt på marken, eller ropar tomt ut i luften.

Nu är det ju visserligen lågintelligenta varelser vi ska följa, och som sådana tar det ju ett tag för dem att hänga med i svängarna. Det må vara en korrekt framställning av detta folk, men det betyder ju inte att det nödvändigtvis blir bra film. De goda nyheterna är att jag fick gott om tid att fundera på middagsalternativ.

Figurerna i filmen talar ett fiktivt språk uppfunnet av Anthony Burgess som även skrev "A Clockwork Orange" med dess annorlunda vokabulär. Detta språkjobb är förstås helt onödigt, eftersom ingen dialog är textad och de lika gärna kunde ha gormat "ugh" till varandra. En stam talar till och med ett existerande fornspråk, men de som kan språket hävdar att alla repliker är rent nonsens och därför återigen en helt poänglös ansträngning.

Blodigt våld finns det som sagt gott om. Folk blir ihjälslagna, attackerade och våldtagna om vartannat. Att filmen är barnförbjuden är helt i sin ordning, och det finns ingen chans i världen att en sexåring skulle kunna ta till sig dessa porträtt av rå mänsklighet. Det som hände i Texas är vansinnigt, och dessutom såg skolan inget problem och lämnade ärendet och läraren utan åtgärd. Grädden på moset är att filmen inte ens visar några grottmålningar, men barnen fick i alla fall snabbspola de tråkiga bitarna.

Vi bjuds på två ljudspår: originalets stereoljud samt en ny surroundmix som är riktigt usel. Man har helt sonika bara slängt ett delay på de ljud som ska höras baktill, så att ett konstigt dubbelljud uppstår eftersom ljudet också hörs från fronten. Det är väldigt distraherande så jag rekommenderar originalljudet som låter toppen med vanlig ProLogic-surroundavkodning.

Vi får korta textbiografier över regissör och skådespelare, lite trivia om filmen i textform, ett kort bildgalleri med stillbilder ur filmen och filmens trailer där man säljer filmen som "science fantasy". Fyra trailers för andra (gamla italienska konstnärliga) filmer från bolaget avslutar.

1. I början av filmen sätter man eld på en vargs päls. Förmodligen ett misstag vid filminspelningen, men den brittiska censuren knipsade bort sekvensen.

2. Som vanligt är omslagets recensionscitat lite korrigerat. Med klipp och klister kan du återskapa "En fullständigt unik film! Spännande, rörande och oerhört fascinerande" från ord i originalrecensionen, men dessa kompletta meningar finns inte att hitta.

3. Mer om skolhändelsen kan du läsa om på CAPAlert.com.

HENRIK ANDERSSON (2010-03-27)
20 senaste recensionerna i kategorin Äventyr