Döm inte filmen efter omslaget…

Sällan har ett omslag varit så missvisande som när det gäller det till filmen "Motherhood". Dels för att den påstår sig vara en komedi och dels för att omslaget dessutom ger sken av att filmen är en riktigt dålig komedi. Detta är dock så långt ifrån sanningen man kan komma. Sanningen är att filmen är ett drama som till viss del på påminner om filmen "Falling down" med Michael Douglas, men mer om det senare.

Filmen handlar om Eliza och Avery Welch. Eliza är hemma med barnen medan Avery jobbar. Ingen av dem är speciellt nöjda med sina liv. Eliza vill ägna sig åt sitt skrivande och Avery vill öppna ett antikvariat på nätet. Filmen lägger dock mest vikt på att visa vardagen för Eliza och hennes kamp för att orka med barn, familj, hem och sitt skrivande. Och det är här "Falling down" kommer in. I vissa scener känns Eliza rätt lik Douglas karaktär. Hon är på gränsen till sammanbrott, men där Douglas klappade igenom klarar hon ändå att på något sätt att hålla sig lugn.

Just den dag vi får vara med är det deras dotters 6-årsdag och Eliza har mer än vanligt att göra. Allt ska fixas inför kalaset, det pågår en filminspelning på gatan utanför vilket gör att hon måste ta cykeln när han ska storhandla. Och till råga på allt detta försöker hon dessutom återvända till sitt skrivande (som hon hade innan barnen) genom att delta i en tävling. Problemet är bara att hennes bidrag måste vara inne innan midnatt just denna dag.

Filmen är alltså ett drama och inte alls en komedi. Visst, det finns vissa komiska scener, men att kalla den för komedi är totalt fel och får mig att undra om de som gjorde omslaget ens sett filmen. Vore det inte för att originalomslaget ser snarlikt ut hade jag kunnat ta gift på att någon i Sverige, som inte ense sett filmen, designat omslaget efter en dålig beskrivning av filmen. Och det är riktigt synd för filmen är faktiskt så mycket bättre än vad man tror när man ser omslaget.

Eliza spelas av Uma Thurman och Avery av Anthony Edwards och båda gör riktigt bra insatser här. Speciellt då Thurman som emellanåt ser ut som om hon ska bryta ihop fullständigt. Manuset känns hyfsat genomarbetat och även om det mesta ordnar sig i slutet (jag tror ingen trodde något annat eller hur?) så blir det inte fullt så Hollywoodsliskigt som det ibland kan bli. Man avslutar filmen med värdighet och det hela blir, trots omslaget, en rätt trevlig tillställning.

Inget alls.

1. Som jag sagt är omslaget till filmen en katastrof men det slutar inte där. Menyerna är, snudd på, ännu värre. Där får vi se Uma med en napp i munnen… Katastrof.

2. Många av er känner säkert igen Anthony Edwards som doktor Mark Green i "Cityakuten".