Fullspäckat, lite för fullspäckat

Som "Love Actually" fast från USA och inte lika rörande som dess föregångare. Där har vi "Valentine’s Day" som är absolut fullproppad med kända skådespelare. Filmen är en enda lång parad med stora skådespelare och bara det är ju halva grejen. Dessvärre är inte den här filmen lika bra som "Love Actually", jag tror att det blir svårt att slå den eftersom den brittiska romantiska komedin har exakt allt och lätt är den bästa romantiska komedin genom tiderna. Men för att återgå till den aktuella filmen, man får en romantisk komedi och två timmars underhållning, men den berör inte. Egentligen inte alls, när sluttexterna rullar är filmen slut och lämnar inga djupare spår. Vill man dock bara ha ren underhållning för en stund är det här helt rätt. Om den sedan se med någon man är kär i kan man förmodligen ryckas med och bli sådär blödigt förälskad.

"Valentine’s Day" är en film där flera småhistorier flätas samman. Ett koncept vi sett förut och som jag personligen gillar. Historierna och relationerna flätas givetvis samman på ett eller annat vis och det är ändå rätt snyggt hur det görs. Här får vi följa relationerna mellan mor och son, barnbarn och mormor/morfar, vänner, pojke och pojke, flicka och pojke, elev och lärare, den nya dejten och älskarinna och gift man. Alla med sina egna problem och alla med sina egna förhoppningar kring Alla hjärtans dag.

Jag tror att filmens brist är att man vill för mycket, det blir helt enkelt för många historier att hålla reda på. Det hade troligtvis gett mer att gå in på ett djupare plan i färre relationer. Även om det är underhållande och helt okej, så är det inte mer än det. Det gör mig ganska besviken att jag egentligen inte en enda gång blir berörd eller fäller en tår. Visst att jag kan sucka så där lite skönt för mig själv när vissa kärleksförklaringar bubblar till ytan, men det är endast för stunden.

Med alla stora skådisar i ett och samma sammanhang är det svårt att sticka ut. Men sångerskan Taylor Swift gör en lysande insats som den lite blåsta, förälskade och galna 18-åringen Felicia. Även Julia Roberts sticker ut med sin lite mer allvarliga men ändå känslosamma rolltolkning. Hennes relation är nog den jag minns bäst när filmen är slut. Det blir nämligen för mycket tramsande filmen igenom. Även om vissa saker är fina och kärleksfulla är det lite för många saker som i stället är lite väl töntiga.

Några borttagna scener som inte ger någonting.

1. Både Eric Dane och Patrick Dempsey från "Grey’s Anatomy" medverkar. Dessutom är Patrick Dempseys karaktär läkare även här.

2. Taylor Lautner och Taylor Swift som spelar ett par i filmen blev även ett par på riktigt under inspelningen. Undrar vilket efternamn de skulle ta vid ett eventuellt giftermål?