Dyr lågbudgetinvasion från rymden

Jag har tidigare avslöjat att jag är barnsligt förtjust i alien invasion-filmer. Mest för att det är så kittlande overkligt på något sätt, men också för att det är visuellt spännande. "Skyline" kostade en halv miljon dollar att spela in och specialeffekterna kostade tio miljoner dollar att fixa till. Med en sådan fördelning får man det förväntade resultatet: en jäkligt snygg, men väldigt tom film.

Det är inte för inte som filmen känns som piloten till en sci-fi-serie. Filmen är ungefär lika lång som ett dubbelavsnitt på tv och de mest bekanta skådespelarna har man sett i olika tv-serier. Eric Balfour som spelar hjälten Jarrod har man sett i "Six Feet Under" och "24" till exempel, David Zayas som spelar en fånigt hård vaktmästare (!) är troligtvis mest känd från "Dexter" och Donald Faison är känd från 182 (!) avsnitt av "Scrubs". Karaktärerna som de och de få andra skådespelare som medverkar i filmen får inte speciellt mycket utrymme att utvecklas och är heller inga som man direkt får några djupare känslor för.

Filmen börjar till och med med en tv-mässig cold opening innan förtexterna och efter det går vi tillbaka femton timmar i tiden. Jarrod och hans tjej Elaine (Scottie Thompson) är på väg till LA för att hälsa på Jarrods gamla kompis, den nu framgångsrika Terry (Donald Faison). Han bor i en lyxlägenhet längst upp i en skyskrapa och det är där hela filmen utspelar sig mer eller mindre. Under de femton timmarna får vi veta att Terry vill att Jarrod ska flytta dit (helt oviktig information för plotten) och Elaine är gravid (betydligt mer viktig information).

Tidigt på morgonkvisten dagen därpå vaknar de av att blått ljus skiner in genom fönstren. Jarrod stirrar rakt in i ljuset och är på väg att sugas in i det, vilket en annan gäst i lägenheten gör, men räddas i sista sekunden. Det visar sig att främmande farkoster kommit till jorden och suger in människor med hjälp av sitt ljus. Jorden har invaderats och nu gäller det för vår lilla grupp att överleva efter bästa förmåga.

Det vill säga standardplotten för vilken alien invasion-film som helst. "Skylines" styrka är det visuella och kanske i synnerhet designen av alla aliens som kommer i alla möjliga olika storlekar och är som någon sorts organiska maskiner. Helt klart inspirerade av H.R. Gigers gamla målningar, men samtidigt fräscha och coola. En annan rolig egenskap är att alla dessa aliens mer eller mindre är okrossbara och kan återbygga sig själva, vilket gör det ännu svårare att besegra dem. Det är snyggt gjort och filmen ger den där massiva känslan som jag alltid kräver av en film av den här typen.

Men storyn är inte speciellt märkvärdig, karaktärerna platta och slutet... ja... Till dess fördel kan jag säga att det tar oss med lite längre än vad som är vanligt i sci-fi-filmer av det här slaget, men det kommer en liten knorr som kommer att fungera som en vattendelare. Antingen tycker man "åh, jäklar vad coolt!" eller så tycker man "men hjälp vad töntigt", och jag hör till den senare kategorin.

1. Om man ska jämföra med andra filmer så blir det en mix av "Cloverfield", "Världarnas krig" och "Independence Day", men filmen saknar "Cloverfields" originalitet, "Världarnas krigs" episka omfattning och "Independence Days" blockbusterkänsla.

2. Filmen är regisserad av The Brothers Strause, det vill säga Colin och Greg Strause, som har mer erfarenhet som effektmakare än regissörer. Som det senare kommer de senast från "Alien vs Predator 2" som var deras långfilmsdebut. De bekostade inspelningen helt själva.

3. "Skyline 2" är planerad till 2012. Om den tar sin början utifrån slutet så kommer den definitivt inte att bli bättre än sin föregångare...

ANDERS JAKOBSON (2011-04-29)