Slutet gott, allting gott eller?

Sista filmen om Irene Huss (för den här gången i alla fall) heter "Jagat vittne" och är nummer 12 i ordningen. Filmen börjar med att vi får se hur en man dumpar en död kvinna i vattnet. Han verkar dock inte göra det av fri vilja utan ser verkligen ut att lida av det. Naturligtvis spolas kvinnan iland rätt snart och när det visar sig att hon har en annan kvinnas vigselring på sitt finger faller naturligtvis misstankarna rätt snart på ringens ägare och hennes man. Som tittare vet man dock att mannen som dumpade kvinnan inte är samma man vars namn står i vigselringen.

"Jagat vittne" är en stark avslutning på en något ojämn, men för det mesta rätt bra, andra omgång av filmer om Irene Huss och hennes kollegor. Den här gången får vi gissa vem som gjort vad och varför… I alla fall i första halvan av filmen. Den gissningslek man bygger upp i filmens första halva håller inte hela filmen igenom. Halvvägs in i filmen kan man rätt lätt räkna ut vad som hänt. Men det gör inte så mycket för då låter man i stället oss tittare veta vem som är skyldig medan Huss famlar i mörkret.

Man får dessutom nästan in en cliffhanger i slutet av filmen men då man antagligen inte vet om det blir fler filmer vågar man inte låta oss bli hängande utan vi får veta hur allt slutar innan eftertexterna rullar. Hade man dock fått in just denna cliffhanger i en tidigare film hade man kunnat utnyttja den mycket bättre. Hur som helst, "Jagat vittne" är bra och jag gillar den. Skådespelarna är bra. Manus är bra och det finns inte mycket att klaga på. Kanske att det inte kommer mer filmer nu på ett tag då…

Extramaterialet består av en kortfilm om hur man använder specialeffekter i filmen. Känns lite mesigt om man jämför med stora amerikanska filmer men ändå lite intressant. Sen får vi trailers för alla sex filmerna i den senaste omgången.

1. Blir intressant att se hur de löser det faktum att Lasse Brandeby dött om de gör fler filmer.

2. Irenes familj får liiiite större plats här.

3. Jag tycker Irene skjuter på tok för lite. Finns många tillfällen då hon gott och väl kunnat smälla på lite.