Jag blir arg…

"Touch" är Kiefer Sutherlands TV-comback efter "24" men tyvärr blir det lite av ett magplask. Serien är nämligen inte alls bra. Dels är själva handlingen rätt larvig och dels blir jag så arg på en av karaktärerna. Mer om det snart.

Handlingen kretsar kring Martin Bohm och hans son Jake. Det som är speciellt med dem är att Jake inte pratar. Han kommunicerar bara med siffror och det gäller för Martin att följa de siffror Jake ger honom. Till en början är det allt annat än lätt men efter ett tag börjar han förstå vad han ska göra när Jake ger honom nya siffror. Det kan handla om att han ska hjälpa syskon som inte visste om varandra att återförenas eller hindra folk från att begå självmord. Det enda man vet är att vägen från de första siffrorna tills dess Martin gjort det han ska inte är lätt att vandra. Tyvärr känns det hela rätt fånigt och dessutom, som jag nämnde tidigare, så blir jag så arg på Jake hela tiden…

Visserligen har Jake en åkomma som gör att han inte pratar och inte tål att någon tar i honom och det kan man inte göra så mycket åt men det kryper i mig när han inte förstår att hans liv med Martin står på spel (de utreds av myndigheterna som tycker att Jake borde bo på ett hem) och när han bara drar iväg och sticker in i både främmande människors hem och på andra ställen där han inte borde vara. Det går inte att resonera med honom och Martin kan inte bara bära iväg med honom för då får han ett utbrott. Det hela är otroligt frustrerande! Men medan jag skriver detta slår det mig att kanske är det faktiskt så att David Mazouz spelar Jake väldigt bra eftersom jag reagerar på just det här sättet. Han får mig ju att vilja skicka honom till ett hem han aldrig kommer ut från och det är ju känslor som ska väckas av skådespelare eller hur? Naturligtvis så skäms jag när jag känner så här om ett barn men jag kan inte rå för det och det får mig faktiskt att vilja sluta se serien redan under de första avsnitten, vilket ju inte är bra.

Nä, "Touch" är inte en bra serie. Delvis för att man sitter och retar upp sig på Jake men också för att handlingen känns tillgjord och inte speciellt spännande. Riktigt tråkig emellanåt faktiskt. Totalt blev det två säsonger av serien och det mest förvånande med det är väl att det över huvud taget blev en andra säsong. Att man inte avslutade serien redan under eller efter första säsongens tolv avsnitt är för mig obegripligt. "Touch" är med andra ord en serie man klarar sig väldigt bra utan.

Extramaterialet består av två dokumentärer och en del borttagna scener. Mycket av dokumentärerna handlar om hur allt i universum hänger ihop och hur man försökt få fram det i TV-serien och då just detta är det jag ogillar med serien är de inte speciellt intressanta tyvärr.

1. 13 episoder till finns det i form av den andra säsongen.

2. Dåliga tittarsiffror uppges vara anledningen till att serien lades ner efter den andra säsongen.

3. Pilotavsnittet som finns med här är lite längre än det som visades på TV i USA.