Mer action, mer fart och mer minioner

Hur ska man göra en uppföljare? Jo, självklart genom att safta på med mer av allt. Mer story, mer action, mer humor, större miljöer, bättre animering och i "Dumma mej"-franchisens fall: mer minioner. Jo, de gula små ostbågeliknande figurerna som är de bästa sidokaraktärerna inom animerad film sedan... ja, jag vet inte vad, är självklart med i filmen, och tar nästan över den. Det känns på sätt och vis som en väntad utveckling, precis som vissa andra lyckade skämt från den första filmen upprepas. If it ain't broke, don't fix it, men samtidigt handlar det inte om någon planlös återvinning av den första filmen. Nej, serien går framåt.

Den forna mästerskurken Gru (Steve Carell) har packat ihop sina skurkaktigheter för gott och är nu en snäll pappa till sin tre döttrar Margo (Miranda Cosgrove), Agnes (Elsie Kate Fisher) och Edith (Dana Gaier). Labbet där Dr. Nefario (Russell Brand) och minionerna jobbar används nu till att framställa en gelé med smak av alla frukter och bär som finns, något som som går så där.

Storyn då? En okänd superskurk stjäl en hel forskningsstation där experiment med ett förskräckligt serum görs, ett serum som kan förvandla vad som helst till ett vansinnigt lilafärgat monster. Gru kidnappas av Agent Lucy Wilde (Kristen Wiig) från Anti-Skurkligan som vill rekrytera Gru som spion för att lokalisera superskurken som tydligen gömmer sig i ett köpcentrum. Efter mycket om och men går Gru med på det hela och får Agent Wilde som partner. Men samtidigt som Gru och Wilde spanar som bäst händer mystiska saker där någon börjar kidnappa minioner på olika lömska sätt, och innan äventyret är över kommer Gru att vara mer insyltad än han trott.

Som sagt: filmen rymmer mer story (det är många sidoplottar som jag inte tagit med i min sammanfattning), mer action, mer humor, större miljöer, bättre animering och mer minioner. Resultatet blir mer skratt, för självklart är det en rolig film för både stora och små. Det är möjligen så att filmens story kan vara lite för komplicerad för de minsta, men de hänger nog med i alla vändningar i alla fall. Om inte finns det gott om minionscener att skratta hjärtligt åt.

"Dumma mej 2" är ett kärt återseende för alla vi som gillade den första filmen, och det känns väl knappast som vi sett det sista av Gru, hans döttrar och minionerna.

Den borttagna scenen är egentligen en utökad scen från filmen med max tio sekunder mer innehåll, och med tanke på att det är ganska roligt förstår jag inte varför det var med i filmen.

Extramaterialets olika featuretter är femminuterssnuttar som inte är speciellt givande, roliga eller direkt vuxna. Lite lätt skrap på ytan om storyn och de nya karaktärerna blandat med glada intervjuer och bilder från röstinspelningarna. Lättviktigt, lättsmält och lättglömt tyvärr.

Kanske finns det lite mer tyngd i kommentarspåret, men det har jag inte lyssnat på. Då är det helt klart betydligt roligare att titta på de tre minifilmerna där vi minionerfans får mer vatten på vår kvarn.

"Hundvalp" är en otroligt söt liten historia om en minion som gärna vill ha en hund, men i stället får ett litet UFO att gå ut med och så vidare. Låter kanske inte så kul, men det är det och en väldigt rar film. "Panik på posten" handlar om två minioner i postrummet som har olika nivåer av arbetsmoral och så händer det något med den ena vilket leder till full panik. En hysterisk film som man skrattar högt åt. "Stödhjul" handlar om att några minioner ordnar en specialcykel till Agnes. Också ganska söt, men minst kul av de tre.

Det finns även en making of till kortfilmerna som är klart bäst av alla featuretter bland extramaterialet. Här får man en känsla av hur det är att jobba på Illumination Entertainment som känns väldigt sympatisk.

1. Sommaren 2015 är det tänkt att nästa film ska komma, men den här gången heter den "Minions" och känns som en naturlig spin-off. Det är en prequel som jag tror kommer att utspela sig på 60-talet (!) där minionerna letar reda på en ny arbetsgivare.

2. Jag saknar Grus negativa mamma i filmen. Hon är med i bild vid något tillfälle men har inga repliker.

3. Minionernas språk ska vara helt påhittat men med vissa definierade ord. Dock kan jag identifiera några riktiga ord under filmen som används på ett korrekt sätt, till exempel "gelato", det italienska ordet för "glass", och "kanpai", det japanska ordet för "skål!". Och jag tror det finns fler "riktiga" ord i babblet... I kortfilmen "Hundvalp" används namnet på den indiska rätten Tikka Masala i betydelsen "vill du gå på promenad?".

ANDERS JAKOBSON (2013-11-18)