Lite luddig men fullt godkänd

Vid det här laget får man nog konstatera att Dwayne Johnson arkiverat oket som wrestlingkarriären innebar. "The Rock" är inplastad och undanstoppad och i och med det har de flesta "simpla" rollerna uppgraderats till lite mer utmanande uppdrag. Missförstå mig inte - jag gillade "The Rock" när han gjorde neandertalsliknande actionfigurer också, men det är alltid härligt att se att en skådespelare inte är ensidig utan nästan mot alla odds kan utvecklas till något mer.

Här i "Snitch" gör han kanske sin bästa roll hittills. Det är i alla fall vad många tycker, och även om filmen möjligen sviktar lite i kvalitet är Dwayne Johnson stabil och stadig i sin insats. Han spelar John Matthews, ägare och chef av ett transportföretag som lämnar kontoret för att bli... undercoverpolis. Ja, det här låter kanske som ett ganska fånigt upplägg, men "Snitch" är ingen actionfilm om den "vanliga" människan som blir värsta superpolisen. Det är en dramadriven actionfilm som utgår ifrån önskan om att göra allt för sitt barn.

Matthews son har nämligen åkt dit som misstänkt knarklangare och nu väntar tio år i fängelse. Matthews använder alla sina kontakter för att försöka göra något åt saken, för även om sonen tagits på bar gärning med en stor mängd narkotika är han ingen langare. Det enda sättet att minska straffet är om sonen kan ge upp en större ful fisk, men han vägrar att tjalla. Lösningen blir i stället att Matthews erbjuder sig att hjälpa åklagaren Joanne Keeghan (Susan Sarandon) att få fast en tyngre langare, vilket då kommer att minska sonens straff.

Med hjälp av en anställd med ett förflutet inom droghandeln kommer Matthews snabbt in i den kriminella världen där han måste bevisa vad han går för, men samtidigt hålla sig kall så att uppdraget ger resultat. Men det är givetvis en farlig värld som han snabbt kommer djupare in i.

En filmens ambitioner är att visa hur skevt systemet är när det dels gäller metoderna för knarkbrottslingar att minska sina strafftider, och dels hur oproportionerliga straffsatserna för icke-våldsamma förstagångsförbrytare med drogkopplingar är jämfört med våldtäktsmän och de som begått dråp. Det blir tyvärr inte speciellt tydligt, och i kombination med en plott som känns rätt så osannolik blir det riktigt luddigt.

Filmen är okej. Spänningen trappas upp i några sekvenser, men större delen av filmen tuffar på i ett lite mer tillbakadraget tempo som understryker att det egentligen mer handlar om ett drama än en fartfylld actionfilm. Inget fel med det, men "Snitch" lyckas inte riktigt engagera mig fullt ut. Däremot är Dwayne Johnson riktigt bra, och knäpper en del andra betydligt mer meriterade skådespelare i filmen på fingrarna då många fått rätt karikatyriska roller att jobba med. En godkänd film alltså.

Inget. På den amerikanska utgåvan finns kommentarspår och en ganska lång making-of, men här är det tomt.

1. Filmen är inspirerad av ett avsnitt i dokumentärserien "Frontline" som behandlar samma tema.

2. Barry Pepper, Jon Bernthal och Michael K. Williams är några av de mer kända skådespelarna i filmen.

3. Det är faktiskt riktigt befriande att Dwayne Johnsons karaktär inte förvandlas till någon superhjälte som har ihjäl alla skurkar som om han aldrig gjort något annat än att knäppa skurkar. I den enda slagsmålsscen som finns med i filmen åker han i stället på väldigt mycket däng utan att kunna försvara sig alls.

ANDERS JAKOBSON (2013-09-23)