Spin-off som blickar bakåt

Syskonen Klaus, Rebekah och Elijah Mikaelson återvänder till staden de en gång hjälpte till att bygga upp, New Orleans. De har inte varit tillbaka i sitt gamla hem sedan de flydde därifrån hals över huvud 1919. För de oinvigda så är denna nya serie en spin-off på "The Vampire Diaries". Titeln "The Originals" syftar på familjen Mikaelson, de första vampyrerna, från vilka alla andra vampyrer i världen stammar.

Den instabile sociopaten Klaus, även kallad Hybriden, är både originalvampyr och varulv. Hans hybridstatus för med sig oväntade konsekvenser då det visar sig att han lyckats göra en gammal varulvsflamma med barn, vilket naturligtvis är omöjligt för vanliga odöda. Häxor, varulvar och andra vampyrer ute efter Klaus ofödda avkomma. Syskonen Mikaelson förenas trots sina motsättningar i en vilja att skydda barnet. Förutom babydramat är säsongens andra stora story att Klaus utmanar sin tidigare skyddsling Marcel om makten i New Orleans.

Eftersom "The Originals" är en spin-off på en redan etablerad serie och befinner sig i samma mytologiska universum, är den största utmaningen för producenterna att få både fans av "The Vampire Diaries" och oss stackare som knappt sett ett enda avsnitt av moderserien att fastna. Det är ett oerhört svårt uppdrag som lyckas halvdant. De gör ett okej jobb med att presentera huvudkaraktärerna, men det går inte att bortse ifrån att mycket av deras historia redan berättats i "The Vampire Diaries". En hel del viktiga småsaker faller bort. Vad är till exempel vervain? (En ört som försvagar vampyrer.) Och hur kommer det sig att vampyrerna kan springa runt på dagtid utan att börja ryka? (Vissa använder en förtrollad ring som gör detta möjligt.) Svar på dessa frågor och flera till får man inte något vidare av från serien, utan dem får man ta reda på själv när förvirringen blir för stor. Det är givetvis ett stort minus.

Men: Om man håller ut och tar sig igenom de första tre-fyra avsnitten blir det faktiskt mödan värt. Man lär känna karaktärerna lite bättre, och det blir riktigt spännande. Flashbacks gör att man får en bättre insikt i klanen Mikaelsons historia (läs skruvad familjerelation utspridd över tusen år), och själva grundkonflikterna blir tydligare. Det är också ganska uppfriskande att det egentligen inte finns någon särskild att heja på, de allra flesta är ganska ruttna personer med goda sidor, eller tvärt om. De sista avsnitten är riktiga nagelbitare.

För de tålmodiga är detta en vampyrserie att följa.

Riktigt saftigt. Kommentarspår på pilotavsnittet från skaparna . Många avsnitt har bortklippta scener i direkt anslutning till de avsnitt de hör, vilket är mycket bättre än att presentera dem i klump på sista skivan som man ofta gör. Fem featuretter där man snackar allt från casting till hur svårt det var att skriva en spin-off som fungerade. Dessutom två längre paneldiskussioner med casten och producenterna.

1. Trots att serien utspelar sig i New Orleans, Louisiana, talar ingen av karaktärerna med sydstatsdialekt.

2. Under första säsongen lämnar en av huvudkaraktärerna serien, för att sedan återkomma i sista avsnittet. Under säsong två ska karaktären återkomma, men inte som fast medlem i casten.

3. Moderserien "The Vampire Diaries" är mer såpig och fokuserar på ett triangeldrama mellan två vampyrbröder och en vanlig kvinna. I "The Originals" ligger fokus mer på familjerelationen mellan de tre syskonen än på kärleksrelationer.

ÅSA GREGEMO-HJULSTRÖM (2014-10-26)