Sherlocks absolut sista fall

I slutet av 2000 upplöstes Arthur Conan Doyles copyright på karaktären Sherlock Holmes. Därför kan i princip vem som helst skriva en egen story om mästerdetektiven och det är precis vad som hänt i "Mr Holmes". Här är Holmes en verklig person samtidigt som hans äventyr och fall dokumenterats, emellanåt lite lätt justerade, av vännen Watson och de har även filmats. Nu är Holmes 93 år och verkligen på ålderns höst, skröplig och på väg in i senilitetens dimma. Han bor vid havet tillsammans med en hushållerska och hennes son, och är i behov att minnas en sista gång. Det är något med hans sista fall, runt 35 år tidigare, som gäckar honom. Han kommer bara inte ihåg detaljerna, men måste minnas och teckna ned det innan det är försent.

Nyss hemkommen från en resa i Japan har Holmes fått med sig en växt som ska stimulera minnet, men det är kanske på grund av hushållerskans nyfikne son Roger som minnena väcks till liv. Han idoliserar Holmes och lyssnar på allt han har att säga och intresserar sig även för Holmes biodlingar, något som ska få allvarliga konsekvenser. Holmes minnen kommer tillbaka och pusselbit för pusselbit läggs ihop och sanningen, som Watson undvek att teckna ned, kommer så småningom fram.

Det är Ian McKellen som gestaltar Sherlock Holmes i två olika åldrar med 35 års mellanrum. Det är imponerande att se hur fragil och svag McKellen framstår i den äldre versionen samtidigt som han i tillbakablickarna är mogen och vital. Små medel, men skickligt gjort. Laura Linney spelar hushållerskan men den stora behållningen återfinns i unga Milo Parker i rollen som Roger. Kemin mellan nykomlingen och veteranen McKellen är trovärdig och utmärkt. Parker känns som ett namn och ett ansikte att lägga på minnet.

Filmen i sin helhet är dock lite av en besvikelse. Jag vet inte riktigt varför för i mångt och mycket gillar jag den, men jag hade nog förväntat mig något annat. Jag ville bli lite mer berörd av historien, men "Mr Holmes" levererar inte riktigt på den punkten.

Två kortare (2-3-minuters) promofeaturetter om storyn och ikonen Sherlock Holmes ligger med, där större delen av minuterna är bilder ur filmen. Inte så mycket att hänga i granen.

1. Filmen bygger på en roman av Mitch Cullin ("A Slight Trick of the Mind"). Cullin har även skrivit romanen "Tideland" som Terry Gilliam filmade.

2. Ian McKellens ålder ligger ungefär mitt emellan de båda versionerna av Holmes han gestaltar i filmen.