Ny grannar men i princip samma historia

Det är lite lustigt ibland hur det kan göras uppföljare på filmer som inte direkt omges av någon sorts "det här kan bli fler filmer"-aura, för att prata Filip & Fredrik-språk. "Bad Neighbours 2" kändes för mig totalt överflödig på pappret och det ska också visa sig att den inte tillför speciellt mycket till varken komedifacket eller filmutbudet över huvud taget.

Den första filmen handlade om ett par spelat av Seth Rogen och Rose Byrne som precis fått sitt första barn. Plötsligt flyttar en grabbförening in i huset bredvid och lever rövare och festar som om det inte fanns någon morgondag. Paret hamnar i fullt krig med föreningen, ledda av Teddy (Zac Efron), och inga regler gäller när det handlar om att få sista ordet. Filmen hade sina stunder men var i grund och botten en grisig collegefilm med svinerier, mobbing och annat som verka höra till inom genren. Det fanns även någon sorts allvarlig botten, även om den var ganska djupt nedgrävd.

Några år senare fortsätter historien. Paret Mac och Kelly väntar sitt andra barn och har köpt ett nytt hus att växa i. Allt som behöver göras är att sälja det gamla huset, vilket inte borde vara några problem då grabbgänget flyttat ut ur grannhuset sedan länge. Ett annat par köper Mac och Kellys hus, men har 30 dagar på sig att besiktiga för att slutligen bestämma sig. Perfekt - vad kan gå fel?

I en annan del av stan vill Shelby (Chloë Grace Moretz) gå med i tjejföreningen Psi Lambda så att hon kan festa och leva rövare så som man ska under collegetiden. Men man får inte festa i tjejföreningar och grabbföreningarnas fester är enbart sviniga och Shelby hittar inte rätt. Tillsammans med två nya kompisar väljer hon att starta en egen förening där man kan festa (som ni märker är detta tydligen oerhört viktigt) på sina egna villkor. Via omvägar hittar de ett lämpligt hus (gissa vilket?) där de även hittar en vilsen Teddy som inte har någonstans att ta vägen. Nu får han en uppgift - att vara mentor åt tjejerna.

Givetvis är en ny förening som grannar det absolut sista Mac och Kelly behöver och som väntat blir det återigen krig där allt är tillåtet.

Med andra ord är det i princip samma film igen men med lite nya inslag. Till skillnad från den första filmen där det handlade ganska mycket om hierarkin inom grabbföreningen med tillhörande förnedringar är det förvånansvärt lite om det bland tjejföreningen. Den verkar rulla på utan problem. Den allmänna känslan av "Bad Neighbours 2" är att det är en mycket billigare film innehållsmässigt även om den klätts i en dyr skrud. Det är mer av en traditionell collegefilm med snudd på crazyhumor i vissa sekvenser, men som tack vare en stor budget och kända skådespelare inte känns så billigt som det är. Det tråkiga är att filmen inte är speciellt rolig. Vid två tillfällen skrattar jag till lite men i övrigt handlar det mest om att genomlida filmen.

Detta är enligt mig ett bra exempel på en onödig uppföljare. Filmen i sig tillför ingenting och blir egentligen bara en tillputsad upprepning av sin föregångare. Jämför med "Pitch Perfect 2" som även den kändes som smått överflödig men visade sig ta filmserien framåt. Det gör inte "Bad Neighbours 2". Jag förstår givetvis att den första filmen var så pass populär att det var ekonomiskt motiverat att göra en uppföljare, men tråkigt nog fick kreativiteten stå åt sidan.

Utöver kommentarspår, en knapp halvtimme borttaget material och en samling bloopers och improvisationer finns det några bakomfilmer som avhandlar uppföljaren, återkommande och nya skådespelare, samt filmens stora actionsekvens.

Summan av kardemumman är att man ändå märker att de inblandade haft kul och bland det alternativa materialet finns det repliker och annat som faktiskt känns lite roligare än det som hamnade i filmen.

1. Originaltiteln är "Neighbors 2: Sorority Rising".

2. Ett av Teddys tips till tjejföreningen är att skaffa "minioner" som sköter städning och annat trist, och det blir bokstavligt talat så. De som hjälper dem med detta är klädda i gult och blått och klantar sig igenom sina uppgifter. En kul passning till en annan Universal-franchise första gången, men det håller inte som återkommande skämt.

3. Delar av grabbföreningen från föregångaren är med i några kortare sekvenser i filmen, inklusive den alltid lika kusliga Dave Franco som är för lik sin bror enligt mig...

ANDERS JAKOBSON (2016-11-10)