Uppesittarkväll med alla julpartyns julparty

"The Night Before" är ett försök att göra en julfilm likt de där som vevas år efter år när decembermörkret ligger tungt, men kanske med något sorts modernt grepp för en ny generation. Eller något - det blir faktiskt bara en ganska typisk kaoskomedi med jultema där en "episk" natt skildras genom ett filter av droger och lätt trevande under bältet. Om det är något jag är trött på är det här forcerade försöken att få publiken att skratta åt någon som trippar på droger (i det här fallet får Seth Rogens karaktär en hel liten godisask med allehanda droger så att det inte enbart blir pårökt och skönt utan även kokainnojjigt och svampflummigt. Hängslen och livrem brukar man prata om...) och är det något jag är ännu mer trött på så är det "bögskämt", i det här fallet återigen med James Franco inblandad. Jag drar inte ens på läpparna.

Till handlingen: Tre kompisar har skapat en egen jultradition med några fasta punkter som de upprepar på julaftonskvällen, dagen innan det amerikanska julfirandet. I femton år har de hållit på och traditionen är ett resultat av att en av dem, Ethan (Joseph Gordon-Levitt) förlorade sina föräldrar strax innan julen 2001 och för att lindra smärtan blev hans kompisar Isaac (Rogen) och Chris (Anthony Mackie) hans nya "familj". Några år in i traditionen fick de höra talas om en galen hemlig fest som de sedan dess försökt lokalisera utan att lyckas. Just denna jul har Ethan kommit över tre biljetter till festen och de ska äntligen få komma dit.

Men denna jul ska även bli deras sista. Isaac ska snart bli pappa och Chris har blivit en framgångsrik idrottsman och det finns helt enkelt inte utrymme för sådant här tramsande längre. Innan festen löper allting på enligt deras vanliga schema, med undantag för att Ethan trånar efter sitt ex (Lizzy Caplan), Isaac snedtrippar och förväxlar sin telefon med en kompis (Mindy Kaling) som visar sig få märkliga textmeddelanden, och Chris köper gräs av den mystiska Mr Green (Michael Shannon) men lyckas gång på gång bli bestulen på knarket av en smågalen tjej (Ilana Glazer). Fullt kaos alltså, och då har vi inte ens kommit till festen än...

Tyvärr är det här inte en komedi som roar mig alls. Jag brukar gilla Seth Rogen-gängets filmer även om de successivt blivit sämre och sämre och nu har jag möjligen kommit till en punkt där jag tröttnat totalt. Jag skrattar inte och även om det finns lite hjärta i filmen också så känner jag inte att de partierna etableras tillräckligt bra för att det ska väga upp bristen på skratt.

"The Night Before" lär dessvärre inte bli den där julklassikern den så gärna vill. I alla fall inte i mitt julfirande.

När man ska titta på extramaterial ges det ju en viss frihet om i vilken ordning man tittar på det som finns. Det är ju hela poängen med en navigering, men om jag utgår från mig själv så ser jag det som finns i den ordning det ligger på skivan. Det gör att extramaterialets maffigaste pjäs, en 20 minuter lång making of hamnar sist. Det känns något märkligt, även om det kanske inte spelar så överdrivet stor roll denna gång.

I den bjuds det i alla fall på lite om tankarna bakom filmen samt närmare presentationer av de största skådespelarna. Detta kompletteras av en mängd klipp i femminuterslängd ungefär som betar av allt från att spela in en julfilm mitt i sommaren till tittar på specifika scener, improvisationer etc.

Antalet borttagna eller alternativa scener är förhållandevis begränsat för att vara en sådan här typ av komedi där man i princip brukar kunna se hela filmen en gång till med alternativa skämt. Det är bara fyra sekvenser och upptar inte speciellt mycket speltid. Det samma gäller bloopersblocket som är över innan det ens börjat. Lite oväntat faktiskt.

1. Det är gott om referenser till en mängd andra filmer, ofta med jultema. Bland de mest uppenbara är "Big", "Ensam hemma" och "Die Hard".

2. Ovan nämnda James Franco spelar sig själv i filmen och man kan även se Miley Cyrus som sig själv under den episka festen.

3. Regissören Jonathan Levine lyckades betydligt bättre med sitt förra samarbete med Joseph Gordon-Levitt och Seth Rogen - den utmärkta "50/50".