Bättre än originalet

Talar man om klassiska animefilmer, så dyker oundvikligen vissa titlar upp i konversationen. "Akira", Ghibli-filmerna, och så "Ghost in the Shell". "Ghost in the Shell" började som sedvanligt är som en manga 1989. Den första animefilmen gjordes 1995, och vände upp och ner på animevärlden samtidigt som den gjorde västvärldens publik än mer intresserade av japansk animation. Sedan dess har "Ghost in the Shell"-världen expanderat noterbart, med mer manga, fler animefilmer/serier och spel. Redan år 2008 skaffade Spielberg rättigheterna till att göra en film av mangan. Det tog dock ända till 2016 innan kamerorna började rulla.

"Ghost in the Shell"-historierna kretsar kring Public Security Sector 9, en grupp militärer och poliser som hanterar svårigheter i den fiktiva japanska staden Niihama. I denna framtid är cybernetiska implantat normalt, och vissa har så pass mycket implantat och robotproteser att de blivit rena cyborger. En sådan är major Mira Killian (Scarlett Johansson), vår huvudperson som endast har kvar sin mänskliga hjärna i sin cyborgkropp.

Bolaget Hanka Robotics är världens främsta tillverkare av implantat och proteser, och när terrorister attackerar deras chefer stormar Killians grupp in och räddar situationen. Hon upptäcker att en av de robot-geishor som attackerat var hackad av någon kallad Kuze. Medan Killians grupp jagar Kuze, börjar Killian lära sig mer om sig själv och vem Kuze egentligen är.

Det råder ingen tvekan om att remaken förenklat (fördummat?) händelseförloppet, kombinerat händelser från originalets filmer och serier, och blivit mer västerländsk på alla sätt och vis. Originalet är betydligt tyngre och djupare i fråga om filosofiska frågeställningar. Här är det enklare och tydligare med ett högre tempo, men jag kanske känner att det är helt okej. Jag håller inte animen som helig även om jag förstås respekterar den djupt, men den blir ibland lite för pretentiös för min smak.

Originalet är snyggt, och den här filmen är minst lika snygg - om inte snyggare. Underbart CGI-förbättrade miljöbilder från bland annat Hong Kong skapar en fantastisk värld som jag bara vill se mer av. Actionscenerna är häftiga och alla härliga specialeffekter är fullständigt övertygande. Jag tyckte betydligt bättre om filmen än jag trodde att jag skulle göra. Det är tung sci-fi och häftig effektunderhållning på samma gång. Jag vet att det är hädelse, men jag tycker det här är bättre än originalet.

Tre dokumentärer på över 50 minuter som är riktigt ingående och bra. Mycket om tanken bakom filmen och hur man gjort effekter, med många jämförelser med animen.

1. Clint Mansells filmmusik är som vanligt toppen. Jag lade först märke till hans musik i remaken av "Solaris", som jag lyssnat mycket på. Här gör han sin egen grej samtidigt som han tar inspiration från och lyfter delar av det ikoniska soundtracket till filmen från 1995.

2. Actionlegenden Richard Norton var Scarlett Johanssons fightinginstruktör.

3. Musikern Tricky dök upp i en scen i filmens trailer, men syntes sedan ingenstans i själva filmen.

HENRIK ANDERSSON (2017-10-10)