Jag ska be att återkomma

Ben har jobbat i 32 år som gränsvakt på amerikanska sidan mot Mexiko, men nu är det dags att gå i pension. Han är förhärdad och principfast, hyfsat grinig och vill absolut inte bli firad på sin sista dag. Då hans långtida partner Javi nyligen dött vill han hjälpa hans familj som har ekonomiska bekymmer, och åker ner till Mexiko där Javi börjat bygga ett hus. Planen är att Ben ska slutföra huset så det kan säljas. Väl där uppdagas sanningen - huset är knappt påbörjat.

Ben går för att äta på en lokal restaurang och där hamnar han snabbt i bekymmer med traktens gangsters. En ung gravid flicka trakasseras av sin pojkvän, och innan Ben vet ordet av är han på väg att smuggla henne över gränsen till USA. Det är bara början på hans bekymmer då de mexikanska gängledarna slår tillbaka och skaffar sig hållhakar på honom. Och vad höll Javi på med egentligen?

Hemma är vi förtjusta i serien "The Shield" där Michael Chiklis spelar en minst sagt moraliskt flexibel polis. Här ser vi honom i en nästan diametralt motsatt roll. Ben är strikt, låter ingen komma undan och jobbar hårt för att se till att lagen följs. Bit för bit får vi ändå se honom mjukna och visa sitt hjärta, samtidigt som han bit för bit dras in värre och värre knipor. Och sen slutar säsongen helt plötsligt.

Efter sex avsnitt med eskalerande problem, så fanns där plötsligt inga fler avsnitt att se. Det slutar bara mitt i alltihop, helt utan att någonting blir löst. Det var från början tänkt att det skulle bli tio avsnitt, men så blev det Covid-19 och allt slog stopp. Det känns som om jag sett en halv serie, och oavsett hur bra det är så kan jag inte på nåt vis rekommendera någon att titta på det här innan en fortsättning kommer ut. Jag återkommer då.

1. Ben har jobbat som gränsvakt i 32 år, men har ändå knappt grundläggande kunskaper i spanska. Jag tänker att det kan vara bra att kunna om man jobbar mycket med just spansktalande människor.

2. Ben har en luftpumpsdriven spikpistol som låter ungefär lika mycket som en häftapparat. En sån vill jag ha.

3. I ett avsnitt dricker tre personer konstant av en liter sprit under större delen av en dag. Det är väl någon slags bottenlös flaska eller nåt.