Jason Statham-film utan Jason Statham

Ett påfallande vanligt actionsfilmsupplägg är att den överdjävliga ex-agenten/lönnmördaren/whatever även har ett annat yrke. Påfallande ofta spelas dessa av Jason Statham. Den här gången är ex-agenten spelad av Aaron Eckhardt och hans yrke är murare. Har det någon betydelse för filmen? Pyttelite, mest för att Eckhardts ex-agent Steve Vail pillar fram gömd information bakom en nymurad tegelsten eller att han använder sin murslev som vapen.

Någon mördar USA-kritiska journalister i Europa och det ser ut som att CIA ligger bakom det hela. Illa för CIA och i förlängningen USA. Unga, driftiga agenten Kate Bannon (Nina Dobrev) lyckas se det alla missar, nämligen den förmodat döda före detta tillgången Victor Radek (Clifton Collins Jr.) som är högst misstänkt att vara inblandad - vilket vi tittare redan vet. Bannons chef O'Malley (Tim Blake Nelson) letar upp Vail som har ett tätt förflutet med Radek, men muraren är förstås inte intresserad av att hjälpa till. Tills han blir aggressivt attackerad och undkommer med livet i behåll i sista sekunden. Han ansluter till Bannon och de åker över till Grekland för att lokalisera Radek.

Givetvis är det lite kaos när den korrekta Bannon ska samsas med Vail som på bästa dokusåpavis kör sitt eget race. Men han är ju erfaren förstås och successivt ska Bannon börja förstå Vail trots att hon emellanåt tror att han inblandad. Men det är ett snårigt uppdrag som innehåller många farliga situationer där båda får slåss för glatta livet.

Jag tappar snabbt intresset för "The Bricklayer" som visserligen är välgjord men även är en orgie i överdrivna actionsekvenser som kommer stötvis med lite expositionsdrama mellan dusterna. Det är inte speciellt intressant i det stora hela. Aaron Eckhardt, vars röst låter som en tung sten som rullas över en grusplan, gör Statham-grejen bra, men är som mest engagerande när han filosofiskt pratar om murandet.

Rekommenderad för de som bestämt måste se alla actionfilmer som görs.

1. Filmen är regisserad av självaste Renny Harlin. Han kämpar på. Bland hans sex senaste filmer ser jag att han gjort två kinesiska filmer och en hemma i Finland. Snittbetygen på dessa är inte jätteimponerande.

2. På IMDB får jag upp tips om en annan 2024-film om en ex-CIA-figur som får rycka in. Den heter "The Painter". Är det en trend med hantverkare som är ex-CIA nu? Nej, denna figur målar tavlor, inte väggar och tak.

3. En annan skådis som brukar göra den här typen av roller utöver Jason Statham är Gerard Butler och från början var det tänkt att Butler skulle göra huvudrollen.

ANDERS JAKOBSON (2024-02-19)