Knepigt men logiskt och riktigt bra

Drygt två år efter den första säsongen kommer denna uppföljare som betyder att "Loki" är Marvels enda live-action-serie på Disney+ - hittills - som fått en andra säsong. Och det är förstås både behövligt och välförtjänt då den första säsongen var tämligen udda och unik och slutade ganska uppenbart mitt i en större historia. Den historien får sin konklusion nu och kanske är detta det sista vi ser av Loki. Tom Hiddleston har verkligen förvaltat denna karaktär väl i närmare tolv år. Jag tror inte att Loki ursprungligen var tänkt att breda ut sig så när "Thor" kom 2011 men Hiddlestons insats kan ha varit avgörande för utvecklingen.

Den första säsongen introducerade organisationen TVA - Time Variance Authority - som existerar mellan tid och rum och hanterar avvikelser från den heliga tidslinjen. I och med att Loki ändrade sina egna förutsättningar när The Avengers reste tillbaka i tiden i "Avengers: Endgame" blev han en avvikelse. Loki värvas dock av TVA och agent Mobius (Owen Wilson) för att jaga en Loki-variant som dödar TVA-agenter. Denna variant visar sig vara Sylvie (Sophia Di Martino) som drivs av ett hämndbegär. Så småningom ska TVA delvis visa sig vara en illusion konstruerad av He Who Remains (Jonathan Majors) som sitter på sin tron i slutet på tiden. Säsong 1 slutar med att Sylvie dödar He Who Remains, vilket leder till att oändligt många tidslinjer skapas samtidigt.

När den här säsongen börjar har även kaoset börjat. Loki halkar runt bland en massa olika positioner på tidslinjen helt okontrollerat. Ibland är han i det förflutna där ingen på TVA känner till honom och ibland är han i framtiden där TVA håller på att evakueras. Vad tillväxten av tidslinjer lett till är en stundande kollaps av TVA:s tidsspinnare och brister den är det kört för gott. För att lösa problemet med Lokis tidshoppande tar Mobius honom till teknikern Ouroboros (Ke Huy Quan). Han har förstås ingen aning om hur problemet ska lösas, men i och med att Loki hoppar till det förflutna och då träffar Oureboros kan han ge teknikern ledtrådar som blir en kunskap när Loki är tillbaka i "nutiden". Ett av många fiffiga knep serien tar till för att leka med tidsresekonceptet under säsongen.

En stor skillnad mellan första och andra säsongen är att andra säsongen är mycket mer intim i betydelsen antalet karaktärer och miljöer. Vi lämnar TVA ett par gånger för nedslag i olika tider, framför allt i 1893 där He Who Remains-varianten Victor Timely finns och som TVA behöver för att accessa He Who Remains tidsaura, men att rätta till det övergripande problemet med den kollapsande tidsspinnaren ska visa sig vara väldigt komplicerat och svårt.

"Loki" är med sina två säsonger något av det mest udda som berättats inom Marvels filmuniversum. Upplägget med en tidslinje och sen multipla tidslinjer är som gjort för att snurra bort tittaren, men även om "Loki" varit lite krånglig stundtals tycker jag ändå att den landar i en logisk berättelse som trots sitt knepiga upplägg också är något av det bästa Marvel fått till. Jag hoppas på något vi att karaktärer och mytologi etablerad i seriens totalt tolv avsnitt spiller över till något annat framöver. Att den blir en del av helheten och inte bara något udda och konstigt för de som har tillgång till Disney+.

Det här är verkligen en serie som visar sig vara smartare än vad man först tror när avsnitten sjunkit in. Som sagt, något av det bästa Marvel gjort och det hade inte skadat med fler avsnitt men det känns verkligen som historien är komplett i och med finalen på säsong 2.

1. Jag vill verkligen att "Loki" ska påverka kommande inslag i Marvels filmuniversum. Utifrån vad som är planerat ser jag stora chanser till det, speciellt som konceptet med multiuniversum verkligen är i ropet nu.

3. TVA:s teknik och miljöer känns som de hör till 70-talet eller något. Det blir en retrofuturisk känsla på något vis och för mig ger det vibbar till Dharmainitativets olika stationer i "Lost". Vilket förstås inte är en dålig association.

3. Den stora frågan är om Jonathan Majors också gör sin sorti ur MCU i och med denna serie. Hans Kang (variant på He Who Remains) är ju tänkt att vara den nya stora, tunga skurken i kommande dubbeln "Avengers: The Kang Dynasty" (2026) och "Avengers: Secret Wars" (2027), men privat har Majors gjort bort sig och är på väg att bli "cancelled". De finns tre lösningar: 1) Kang ersätts av en annan Marvel-skurk (Dr Doom har varit uppe på tal), 2) Majors ersätts av en annan skådespelare eller 3) Majors fortsätter att göra rollen. Att det blivit så här är beklagligt på många vis, men det går samtidigt inte att blunda för att Majors verkligen har gjort den här rollen till något extra.

ANDERS JAKOBSON (2023-11-13)