En riktig klassiker i en mäktig utgåva

Mastodontfilmernas mastodontfilm, "Ben-Hur". Femton tusen statister i världens dittills dyraste filmproduktion på femton miljoner dollar. Den 222 minuter långa filmen vann elva Oscar, en bedrift som bara "Titanic" och "Sagan om konungens återkomst" lyckats med sedan dess. Det är inte utan att man har vissa förväntningar när man sätter sig för att se filmen.

Barndomsvännerna Juda Ben Hur (Charlton Heston) och Messala möts igen som vuxna, när Messala återvänder till sin hemstad Judéen som romersk militärofficer. Juda har blivit köpman med stort inflytande över judarna i området, och Messala ber om Judas hjälp att undvika strider mellan dem och romarna. Juda vill gärna undvika strider, men Messalas krav på utlämnandet av de värsta bråkmakarna blir för mycket och de båda skiljs som ovänner.

En olyckshändelse vid besöket av den romerska guvernören misstas för ett attentat, och trots att Messala vet att han är oskyldig döms Juda att ro i galärerna, vilket i princip räknas som en dödsdom. För att statuera exempel och behålla kontrollen över de andra judarna, fängslas även Judas mor och syster.

Tre år senare lever fortfarande Juda på galärerna. Hans hat har hållit honom vid liv. Skeppet han tjänstgör på hamnar i ett stort sjöslag, men när det sjunker räddar han den romerska konsulen Quintus Arrius som friger Juda och behandlar honom som en son. Men så kommer dagen då Juda måste återvända till Judéen för att möta Messala och hämnas.

När filmen startar möts jag av musik till en stillbild med texten "Ouvertyr". Jag får först kalla rysningar, då jag tänker på hur "2001: En Rymdodyssé" börjar med tre minuter musik till svart bild, och sedan fortsätter i ett hypnotiskt långsamt tempo i två och en halv timme. Måtte "Ben-Hur" inte vara som den! Jag tar mig i kragen och bestämmer mig medvetet för att vara uppmärksam och ta till mig filmen som den presenteras, och förstås är det nästan sju minuter långa musikstycket faktiskt väldigt bra.

Sedan får vi se de vise männen som kommer till stallet där Jesus just fötts. En ganska utdragen, och för mig förbluffande ovidkommande scen. Jesu födelse? Vad har det med saken att göra? Vad har jag slagit på för film egentligen? Ska det rabblas bibelord filmen genom nu, eller? Rysningarna återvänder.

Men så, ungefär en kvart efter filmens start tar den egentliga historien sin början, och de över tre timmar som följer är riktigt bra och passerar med lätthet. Det är stort och mäktigt, och visst är det ibland teatraliskt och vissa scener ser mer studio ut än andra, men det gör liksom inget. Ett fläskigt sjöslag, en fantastisk och filmhistorisk hästvagn-kapplöpning är förstås de legendariska höjdpunkterna, men dramat är fängslande och tempot stabilt.

"Ben-Hur" är klassikern alla säger att den är, och denna blu-ray-utgåva är betydligt mäktigare än man kan begära. En tveklös rekommendation för alla som älskar Riktig Film.

Extramaterialet är digert. Faktum är att det är direkt mastigt. Den nyproducerade dokumentären "Charlton Heston & Ben-Hur: A personal journey" (78 minuter) fokuserar inte så mycket på Heston som man kan befara, utan berättar en hel del om produktionen av filmen. De två äldre dokumentärerna (nära en timme var) "The Epic That Changed Cinema" och "The Making of an Epic" tillför en del av intresse, men de innehåller i stort sett samma information så det är ingen idé att se båda. Mest intressant här handlar om stumfilmens inspelning där inte säkerheten var den högsta, och stuntmän skadades svårt (och möjligen drunknade) och hästar tävlades ihjäl.

Kommentarsspåret med en filmhistoriker och en inklippt Charlton Heston-intervju, samt spåret med endast musik har jag inte provlyssnat, men jag läser att speciellt Heston berättar en hel del intressanta anekdoter kring filmens uppkomst och studions ekonomiska problem under tiden.

Dessutom får vi stumfilmsversionen av "Ben-Hur" från 1925 (2 tim 23 min), som genomgick en mycket extensiv restaurering 1988. Förstås har tiden sprungit långt från denna teatraliska och långdragna version, men nämnas bör ändå det stora sjöslaget och hästracet som tveklöst bräddat allt man tidigare gjort på film. Dock svider det lite att titta på när man vet att hästar kördes ihjäl bara för filmens skull... Flera specialeffekter såsom modeller och andra fejkade scenerier imponerar faktiskt, men allt bleknar till kuriosa i jämförelse med Heston-versionen.

Slutligen några kortare klipp, bland annat testfilmningar (30 min) med skådespelare som inte användes, till exempel med Leslie Nielsen som spelar på tok för brett, och några britter som verkar spela i nån billig tv-produktion från BBC. Ett gäng nyhetsfilmer från tiden visar bland annat Oscarutdelningen, och ett bildspel, ett makeup-test och ett gäng (ganska upprepande) trailers från olika tidsepoker avslutar paketet. Inget av extramaterialet är svensktextat.

1. Bara kostnaden för framkallningen av den filmade filmen var 1,25 miljoner dollar.

2. Blu-ray-skivorna är märkta med dess respektive speltid, men stämmer inte alls. Filmskivornas siffra är väl åtminstone på en kvart när, men extramaterialet är inte alls 66 minuter utan närmare sju timmar...

3. Det "ultrabreda" widescreenformatet (2.76:1) har bara använts i ett tiotal filmer, under 50- och 60-talet.

HENRIK ANDERSSON (2012-01-15)