Drama som inte håller samman

Den här svenska dramaserien har en del komiska inslag men tacklar i grund och botten ett väldigt allvarligt ämne, nämligen Alzheimers. Det blir en väckarklocka för systrarna Lina (Michaela Thorsén) och Petra (Ulrika Nilsson) när deras pappa Kenneth (Lennart Jähkel) är på väg att hålla samma tal två gånger på sitt 70-årsfirande. Väckarklockan skräller ännu mer någon dag senare när Kenneth bränner ner sitt kök utan att förstå hur det gick till.

Ett läkarbesök senare och det konstateras att Kenneth lider av Alzheimers. Den som tar mest lättvindigt på detta är Lina trots att hon själv jobbar inom vården. Petra är snabbare på att se allvaret men Lina viftar nästan bort diagnoserna som i princip kollegor till henne ställer. Men det blir också Lina som tar in Kenneth till sitt hem där han får dela tak med tonårstvillingarna Melvin (Max Skovbjerg Hjertonsson) och Molly (Anna Åstrand). Visst, det blir lite tokigheter, men för det mesta är Kenneth som vanligt och kan gå till sin bilverkstad och jobba tillsammans med Matti (Björn Bengtsson). Men även där sker tokigheter som blir allt allvarligare när man jobbar med tunga maskiner och annat som kräver hundraprocentig säkerhet.

Systrarna har sina egna problem som de behöver tackla samtidigt som pappan successivt blir allt sjukare. Petra lever i ett äktenskap som har stagnerat och bara blivit vardag där hennes man Dejan (Mathias Lithner) hellre väljer telefonen och tv:n framför henne. Så när en ny kollega Karim (Arvin Kananian) är trevlig och rolig väcks nya, hemliga känslor hos Petra. Lina, å sin sida, har en ex-man (Kalle Malmberg) som spårat ur fullständigt när han träffat en ny (Lisette T. Pagler) som han väntar barn med. Sina äldre barn tänker han inte så mycket på utan i stället ligger fokuset på vad hans nya partner vill, framför allt att de ska sälja det gemensamma huset som Lina bor i. Lina har inte möjligheten att få ett lån för att köpa ut honom och situationen stressar henne. Men hon har chans till befordran som kan lösa problemet, men en bromskloss är den sjuka pappan.

Å ena sidan gillar jag att serien inte egentligen har en given formel utan är en gestaltning av vad en familj som umgås mycket med varandra går igenom under en tid men å andra sidan känner jag att efter åtta avsnitt så är det helt enkelt för spretigt. Det är svårt att se vad serien egentligen vill säga och vad som är dess huvudsakliga story. Lina som är huvudpersonen är dessvärre inte en helt sympatisk människa, mycket på grund av hennes underliga inställning till allvaret i pappans sjukdom. Det är i och för sig en poäng i att låta den med insyn i vården vara minst trogen den, men det är ändå lite konstigt och inget som direkt leder någonstans.

Mot slutet av serien är det mycket som måste falla på plats inför slutet och det slängs in nya inslag (som en rallytävling) som gör det ännu mer spretigt och faktiskt lite slarvigt som om tiden att spetsa till manuset inte fanns. Trots sin titel håller serien inte samman, vilket förstås är ironiskt.

1. Potentiellt kan det komma mer av serien men jag känner mig tveksam till att det faktiskt blir så.

2. Minttu Mustakallio - fantastiskt namn för övrigt - har vad jag kan se bara finska insatser på cv:t men gör seriens mest skruvade karaktär, som underlig chef till Lina.

3. Kul att se den gamla "Helt apropå"-legenden Kryddan Peterson i en mindre roll. Det tog ett tag innan jag förstod att det var han.