En portion våld med extra våld, tack

Många minns säkert Patrick Swayze-frontade "Road House" från 1989 men jag gör det inte. Jag har säkert sett den men det är inte en av de filmer som varken vevats på repeat eller etsas sig fast av andra anledningar. Därför är jag inte kapabel att ställa denna nyfilmatisering i direkt jämförelse med det 35 år äldre originalet, men grundstoryn är ungefär den samma.

En otroligt krallig Jake Gyllenhaal gör huvudrollen som Elwood Dalton, en före detta MMA-fajter som lämnat sporten bakom sig och numera försörjer sig genom att besöka illegala fajter där han bara behöver visa sig för att få motståndaren att ge upp och därmed håva in prispengarna. En kväll bevittnas detta av Frankie (Jessica Williams). Hon har en bar i Florida Keys där det blivit alldeles för stökigt för att situationen ska kännas bra. Hon är ute efter någon som kan hjälpa till att hålla ordning och erbjuder Dalton en saftig lön för jobbet. Han är först inte alls intresserad, men efter ett misslyckat självmordsförsök antar han uppdraget och ansluter till baren Road House.

Ganska snabbt blir han varse om den otrevliga stämningen som ett motorcykelgäng står för. Dalton lockar ut dem och pratar vänligt och leende med dem innan han delar ut några välriktade slag som skickar hela bunten till akuten. Dalton blir snabbt en hjälte som alla plötsligt vet namnet på och han börjar utbilda några andra av barens medarbetare hur de hanterar stökiga personer på bäst sätt.

Problemet är förstås att motorcykelgänget jobbar för någon annan som verkligen vill få Road House att stänga för att nyttja marken till annat. Det är Ben Brandt (Billy Magnussen) som gör några tappra försök att få bort Dalton, men det går inget vidare. Bens fängslade pappa tröttnar på sonens oförmåga och anlitar det helgalna muskelpaketet Knox (Conor McGregor) att lösa problemet och Dalton får plötsligt en motståndare som matchar honom. Men det krävs att Dalton gräver djupt i sig själv och plockar fram känslor som han tryckt tillbaka hårt, för hans MMA-karriär fick inte ett naturligt slut. Han gjorde något som plågat honom sedan dess och som kanske är det han måste göra igen för att klara situationen.

Inledningen av filmen är nästan lite charmig trots sina regelbundna inslag av våld. Dalton är lugn och leende och berättar pedagogiskt vilka skador han ska orsaka, likt Erik Ponti i "Ondskan", och han blir definitivt en antihjälte för tittaren. Men successivt blir filmen allt mer våldsam och jag har lite problem när det handlar om knytnävsvåld. Det ligger lite för nära verkligheten för mig.

Att Dalton är en MMA-fajter är en USP för filmen som dessutom plockat in lite scener från UFC, men det stora lockbetet är förstås Conor McGregors filmdebut. Han kliver in i filmen spritt språngande naken och spritt språngande galen och det är definitivt en karaktär som tar för sig så det räcker och blir över.

I det stora hela finns det kanske lite för många luckor och brister i manuset, men det är samtidigt en actionfilm av det våldsammare slaget och det finns det ju en publik för. Själv blir jag mest lite sugen att se originalfilmen.

1. Det har lagts en del tekniskt filmkrut på att skildra fajtscenerna på ett lite mer verkligt sätt. Det märks för de är annorlunda, men om det är så mycket verkligare vet jag inte.

2. I originalfilmen hette baren Double Deuce. Det namnet har givits till en restaurang i denna film.

3. Den fajter som kastar in handduken i den illegala turneringen efter att Dalton visat upp sig spelas av artisten Post Malone.