Välregisserade hundar hotell

Syskonparet Andi (Emma Roberts) och Bruce (Jake T. Austin) har flyttat runt bland olika fosterföräldrar sedan deras föräldrar dött och förlitar sig helt på varandra i vardagen. Just nu bor de hos paret Scudder (Kevin Dillon och Lisa Kudrow), två totalt misslyckade rockstjärnor som mest verkar ha tagit åt sig barnen för att få en regelbunden check från socialtjänsten. Till saken hör att att Andi och Bruce har hunden Fredag i smyg, och Bruce - som är rena uppfinnar-Jocke - har konstruerat en del smarta lösningar för att hunden ska ta sig in och ut ur lägenheten.

Allt är dock inte frid och fröjd och lagom till att Andi börjar föreslå att de ska försöka hitta ett permanent hem för Fredag rusar hunden in i ett ödelagt och småläskigt hotell. Där inne finner de två två andra hundar som genast blir kompisar med Fredag och de beslutar sig för att låta hunden vara där, åtminstone en natt. Men snart har Andi och Bruce - tillsammans med några nyblivna kompisar från en djurbutik - förvandlat hotellet till ett hundpensionat för betydligt fler hundar, faktiskt så många att stadens hundfångare börjar fundera på varför de plötsligt blivit utan jobb.

Nu är väl allt ändå frid och fröjd? Nja, det finns alltid en risk om att någon ska komma på dem och att deras kompisar ska komma på att Andi och Bruce är fosterbarn och om det går riktigt illa kan de skiljas från allting, inklusive sig själva.

"Hundpensionatet" är ganska traditionell familjefilm med den vanliga dramaturgiska kurvan där allting plötsligt är jättebra, och sedan blir väldigt dåligt för att ordna upp sig i slutet. Man har sett det förr och blir väl inte direkt överraskad. Slutet av filmen, det vill säga vändpunkten där det är som mest kaotiskt och sedan ordnar till sig, är ganska osannolik men inte heller någon överraskning.

Man brukar höra från filmskapare att man aldrig ska jobba med barn och djur och här handlar det nästan uteslutande om barn (okej, tonåringar) och hundar och både de tvåbenta och de fyrbenta gör bra ifrån sig. Man kan föreställa sig att det varit ett rent helvete att regissera hundarna, men resultatet är bra. Småputtrigt mysigt och kanske till och med lite spännande om man är yngre.

Allra roligast i filmen är de uppfinningar som Bruce kläcker fram för att ta hand om hundarna, allt från automatisk matning, rastning, tvättning och alla tänkbara lekar. Och visst, gillar man hundar så får man här alla sorter att bli förtjust i. Jag kan tänka mig att föräldrar som ser filmen med sina barn bör förbereda sig på ett idogt tjat om att skaffa hund...

Rätt mycket extramaterial och det är samma inslag på DVD:n som på blu-ray:n. Utöver traditionellt material som kommentarspår, trailer och bildgalleri finns det fyra minidokumentärer.

En kort men späckad making of som tar upp det mesta på blott 11 minuter. Nästa dokumentär tar upp de uppfinningar Bruce gör i filmen medan de två sista handlar om hundarna, dels ur regivinkeln och ur ljudvinkeln. Inga omvälvande dokumentärer, men de fyller sitt syfter genom att ge ungefär det man vill veta om hur filmen gjordes.

Allting avslutas med ett block med bortklippta scener där det bland annat finns ganska mycket mer med Kevin Dillon och Lisa Kudrow.

1. Emma Roberts är dotter till Eric Roberts och med andra ord brorsdotter till Julia Roberts och släktdragen är tydliga.

2. Många av hundarna har namn från kända litterära verk: Romeo och Julia, Sebastian och Viola ("Trettondagsafton"), Georgia (George) och Lenny ("Möss och människor") och så Fredag ("Robinson Crusoe") så klart.

3. En svensk dubbning av filmen finns att välja som ljudspår.

ANDERS JAKOBSON (2009-07-11)