kort men ack långtråkig

"Crazy eights" är berättelsen om åtta barn som när de är små utsätts för diverse experiment. Många år senare när de är vuxna träffas de igen med anledning av att en av dem tagit sitt liv. Han antyder i ett brev att det beror på att han inte står ut med sina drömmar längre och att han inte kan leva med vad de gjort. De andra förstår ingenting men följer ändå den skattkarta han lämnat efter sig. Skatten är en tidskapsel med saker de lagt in i den när de var små. När de försöker öppna den slumpar det sig inte bättre än att ett barnlik ramlar ut kofferten de lagt sina saker i.

Sakta men säkert går det upp för dem att de är skyldiga till det lilla barnets död. Hon är den åttonde i deras grupp och när de vid ett tillfälle skulle rymma gömde de henne i botten av kofferten men glömde sen att släppa ut henne varpå hon kvävdes till döds. Nu är hon tillbaka för att utkräva sin hämnd.

"Crazy eights" skulle kunna blivit en bra film om det inte vore för några saker. Dels är den så långtråkig att den emellanåt blir näst intill outhärdlig och då den inte är mer än 77 minuter lång säger det en hel del om filmen. Dessutom är den logiskt helt upp åt väggarna. Bland de saker man hittar efter deras döde vän finns bland annat ett foto av hela gruppen. De kommenterar alla detta med att de är "de galna åtta" men ingen reflekterar över att de idag bara är sju (inklusive den som dött). Vem den åttonde är och att hon verkar fattas är det ingen som lägger någon större vikt vid…

Vi får heller ingen förklaring till det som händer. Är hon ett spöke? Är det deras samvete som spelar dem ett spratt? Vad var det för experiment de utsattes för som små? Filmen snuddar vid alla dessa frågor men ger inga tillfredställande svar utan man lämnas undrande när eftertexten rullar. "Crazy eights" är slarvigt gjord och känns totalt ointressant och på tok för lång, trots sin ovanligt korta speltid.

Inget som tur är.

1. I en av rollerna ser vi den gamla porrskådisen Traci Lords. Hon är, precis som i allt annat hon gjort inom seriösa filmer, riktigt usel.

2. Tjejen på omslaget ska för övrigt vara just Traci Lords men det ser det verkligen inte ut som…

3. Många av er kommer säkert att känna igen Fader Lyle Dey som spelas av George Newbern. Han har nämligen gjort gästroller i en mängd olika TV serier och är dessutom den av skådespelarna som är minst dålig.

HANS-ÅKE LILJA (2009-07-24)