Nu blir det personligt för Winter

I den fjärde och sista (åtminstone för nu) filmen om Erik Winter utreder han två mord som båda ser rätt solklara ut till en början, men som ju längre och längre tiden går utvecklas till något helt annat. Den här gången blir även Winter personligt indragen i fallen och det är något nytt. Aldrig tidigare har ett fall kommit så nära Winter och det är något han känner av.

Allt börjar med att en man vaknar upp bredvid sin döda fru. Hon har under natten kvävts till döds och naturligtvis misstänker polisen mannen för mordet. Två dagar senare sker dock samma sak igen och även den här gången är det maken som är huvudmisstänkt. I alla fall tills Winter, med hjälp av polisen Gerda, hittar bevis som tyder på att båda råkat ut för samma gärningsman. När sen DVD:er som visar paren sovande strax innan frun dödas dyker upp hemma hos Winter ställs allt på sin spets.

Jag gillar "Den sista vintern". Den blir personlig för Winter, vi får en gåta vars lösning inte presenteras förrän i filmens sista tio minuter. Att sen Magnus Krepper är perfekt som Winter gör ju inte det hela sämre. Även Peter Andersson, Jens Hultén och de andra gör bra insatser. Den här gången är det dock framförallt Winter och Bertil (Andersson) som får ta plats. Och så nya karaktären Gerda då. De andra finns dock med i bilden och tillför även de till filmen.

"Den sista vintern" är precis som de tre tidigare filmerna uppdelad i två avsnitt och man har här lyckats riktigt bra med att dela upp filmen. Det är ju naturligtvis gjort för att den ska funka på TV, men även såhär tycker jag att det är en fördel att den är uppdelad i avsnitt. Man kan bryta om man inte har tid att se hela och får då ett bra ställe att göra det, men vill man kan man bara fortsätta.

Efter att ha sett "Den sista vintern" hoppas jag på mer. Jag vet inte om det finns fler böcker att filma men jag hoppas det. Jag vill se mer av Krepper och då gärna som just Winter.

Vi får som vanligt en kort film där Krepper berättar om filmen och vad han tycker om den. Några självklarheter och några nya infallsvinklar blir det.

1. Det som skiljer "Den sista vintern" från de övriga filmerna är att här får vi inte alla svar i slutet. Det gillar jag.

2. Sharon Dyall borde fått lite större plats i filmen. Jag saknar hennes karaktär.

3. Om jag räknat rätt har man räknat fel med datumen i filmen. Första mordet äger rum 21 december. Det andra äger rum två dagar senare, det vill säga 23 december. Men trots att flera saker händer under tiden efter mord två dröjer det väldigt länge innan det blir jul.

HANS-ÅKE LILJA (2011-04-19)