Småtrevligt men inte mycket mer

Griffin Keyes jobbar på Franklin Park Zoo och det trivs han rätt bra med. Fem år tidigare friade han till sin dåvarande flickvän Stephanie men på grund av att han jobbade just på en djurpark nobbade hon honom. Något som han fortfarande har svårt att ta. Därför blir det extra jobbigt när Stephanie dyker upp på broderns bröllopsfest och dessutom är trevlig mot honom. Hon verkar dessutom lite intresserad av honom igen. Detta får Griffin att inse att han inte kan jobba kvar på zoo om han vill ha en chans att få tjejen i sina drömmar. Han måste byta jobb.

Eftersom Griffin är en av de få som faktiskt bryr sig djuren blir de naturligtvis förkrossade när de får höra att han ska sluta. För att komma på en lösning kallar de till möte och den stora frågan är; ska de avslöja sin hemlighet och berätta för honom att djur faktiskt kan tala. De skulle kunna ge honom många råd på hur man vinner tillbaka en kvinnas hjärta...

"Zookeeper" är en lite småtrevlig film. Den innehåller en massa kul saker men är samtidigt lite seg emellanåt och dessutom rätt överdriven. Skådespelarna är det dock inget fel på. Den enda som man känner igen från några större roller är just Kevin James som varit med i många filmer. Däremot finns det många röster man känner igen. Vi hör Adam Sandler (Donald), Joe Rogan (Gale), Nat Faxon (Dave) och Steffiana De La Cruz (Robin) bara för att nämna några.

Filmen fungerar som en familjefilm, men som en film som ska tävla med alla andra filmer av den här typen så krävs det mer. Många skämt är rätt billiga och inte alltid så roliga. Sen tycker jag inte att specialeffekterna alltid är så bra som de borde kunna vara. Det ser inte alltid helt äkta ut när djuren pratar. Oftast ser det bra ut, men inte alltid vilket är lite trist då det är vad filmen handlar om. Men trots detta är filmen ändå värd att se, gärna med familjen.

1. Ken Jeong har en liten roll i filmen och det är tredje filmen jag ser honom i (de andra är "Varning för vilda djur" och "Baksmällan del II") och snacka om att han blivit typecastad. Han spelar alltid lite slemmiga, otrevliga typer som definitivt inte är coola utan bara riktigt töntiga. För hans skull hoppas jag han tar sig ur det facket och det illa kvickt.

2. Filmen är dubbad till svenska för de lite mindre och det är inte helt fel.

3. Det känns rätt överdrivet att Griffin tror så mycket på djurens råd för även om han inte varit ute med någon på länge borde han veta att kissa i en blomma och gå som en björn inte är bra raggningstips.

HANS-ÅKE LILJA (2012-02-07)