Samma upplägg som de tidigare filmerna

Upplägget I "Final Destination 5" är samma som i de tidigare filmerna. Någon får en uppenbarelse och räddar ett gäng människor från en olycka med dödlig utgång. Men som vanligt kommer döden och kräver tillbaka dem, en efter en och alla i samma ordning de dör i föraningen. Detta är vad som händer även i "Final Destination 5" och jag är dessutom villig att sätta pengar på att filmen även finns i en 3D-version. Detta för att det är en hel del scener (framförallt i första halvan av filmen) som ofta går ut på att folk gör saker som sticker ut ur TV:n. En del är dock rätt fräcka, även in 2D.

Hur som helst, döden kommer efter de som klarade sig i olyckan och han tar dem en efter en i samma ordning som de skulle dött i olyckan. Och när de sen dör, och detta är det bästa i hela filmen, är det inte så uppenbart som man först tror det ska vara. Ofta överlever de den uppenbara faran för att sen råka ut för något mer oförutsett och ofta också värre än man först trott.

Jag gillar upplägget att man inte kan komma undan döden utan klarar man en sak kommer döden vid ett annat tillfälle. Dessutom är skaparna av filmen rätt duktiga på att dölja hur de olika dödsfallen kommer att ske. Det är många gånger man tror att "nu dör hon eller han" men sen visar det sig att han eller hon klarar sig bara för att några sekunder senare råka ut för något annat som tar kål på dem.

Det sämsta med filmen är dock skådespelarna. De gör ingen glad och de gör definitivt inte bra ifrån sig. Vissa av specialeffekterna lämnar också en del att önska. En del är så dåliga att man lätt ser att det är dockor och inte de riktiga skådisarna samtidigt som andra är helt godkända. Lättast sammanfattar man skådespelarinsatserna och specialeffekterna som ojämna.

Sammantaget känns "Final Destination 5" som en kul lite film som underhåller där den ska underhålla. Men vore det inte för det välgenomtänkta manuset och sättet man tar livet av de överlevande så skulle den stå sig rätt platt.

Extramaterialet är en kort film där man får se klipp från hur folk dör i alla fem filmerna. Syftet är att sammanfatta serien och visa att allt hänger ihop.

1. Som jag misstänkte finns det även en 3D-version av filmen.

2. Inte förrän efter jag sett extramaterialet förstod jag var i filmserien denna, del fem i serien, ska placeras in och personligen tycker jag att det är ett stort misstag av filmskaparna att man inte gjorde detta mer uppenbart under filmens gång.

3. Några av dödsfallen i föraningen är lite väl överdrivna. Dessutom är inte alla bra utförda av filmens specialeffektsfolk.

HANS-ÅKE LILJA (2012-02-14)
Relaterade recensioner (1)