En svensk Mrs. Doubtfire, ungefär…

I "Cockpit" får vi träffa Valle som jobbar som pilot. Han har en snygg fru och en son som avgudar sin pappa. Så en dag får Valle sparken från sitt jobb som pilot. Frun vill skiljas och eftersom Valle nu är arbetslös och hemlös tvingas han bo hos sin syster. Detta i sin tur gör att han inte får träffa sin son så ofta som han vill. Valle söker jobb efter jobb utan att lyckas och när han efter en jobbintervju får höra att flygbolaget han just varit hos vill ha en kvinnlig pilot bestämmer Valle sig för att ge dem just det. Han klär ut sig till kvinna, kallar sig för Maria och söker jobbet… och får det. Frågan är bara vad han ska göra nu? Fixar han att leva både som man och kvinna och hur ska han hantera att kollegan Cecilia stöter på Maria?

Jonas Karlsson spelar både Valle och Maria och han gör det riktigt bra. Nu blir han aldrig så bra som kvinna att man skulle ta honom för kvinna på riktigt men för filmen fungerar det. Och för att vara en rätt förutsägbar film har den rätt många överraskningar. Framförallt är det saker som att Valle väldigt ofta får ta emot smällar. Det blir både rätt kul och överraskande. Sen har själva handlingen en rätt oväntad tvist…

Filmen innehåller naturligtvis även en del moralpinnar så som att man ska älska en person för den han eller hon är och inte för att han eller hon är en kille eller tjej och att könen är lika mycket värda. Man tar även upp ämnet könskvotering men lämnar åt tittaren att avgöra vad han eller hon tycker om det. Men trots allt detta är filmen i första hand en komedi vars främsta uppgift är att roa publiken. Och det lyckas den verkligen med.

Vi får lite bortklippta scener, fyra korta bakom kulisserna-filmer samt bloopers och jag tycker nog att man kunde ha bjudit på lite mer. Det vi får är dock lite småkul och värt att se.

1. Vi ser Björn Gustafsson i en väldigt irriterande men rolig roll.

2. Det är lite kul att se att man lyckats få tag i en hel del bra riktigt folk som spelar sig själva i de nyhetsinslag vi ser i filmen.